Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har en V40 -01 2.0T som går ojämnt då den är kall. Motorlampan lyser när den är kall, men då den gått någon minut slocknar motorlampan. Jag har läst felkoderna. Jag får tre stycken. De är:

Confirmed Trouble Codes -P0650: Malfunction Indicator Lamp (MIL) Control Circuit (Powertrain, Generic) -
P0171: System Too Lean (Bank 1) (Powertrain, Generic) -
P0300: Random/Multiple Cylinder Misfire Detected (Powertrain, Generic)

Jag har prövat nolla koderna, men de kommer tillbaka då jag startar bilen igen. Min gissning är att det är luftmängdmätaren som bråkar. Vet inte bara hur jag ska kunna kolla ifall det är den. Skulle helst undvika att köpa onödiga delar. Ifall ni har några tips åt mig så vore jag tacksam.

P.s. Min första Volvo någonsin. Endast ägt den några dagar, men diggar den redan.
Min första tanke är att det är tempgivaren som reglerar att den får lite mer soppa när motorn är kall, funkar som en chok, ganska vanligt fel är den sen lite svårstartad kall också så är det ett troligt fel.
Lycka till och välkommen till sveriges bästa volvoforum :-)-)
vetten skrev:Min första tanke är att det är tempgivaren som reglerar att den får lite mer soppa när motorn är kall, funkar som en chok, ganska vanligt fel är den sen lite svårstartad kall också så är det ett troligt fel.
Lycka till och välkommen till sveriges bästa volvoforum :-)-)
Men om tempgivaren till motorstyrningen går så brukar den gå fett eftersom du har konstant choke om jag inte har helt fel.
vetten skrev:Tempgivaren har på två av mina tidigare volvos pajat och givit fel tempvärden så att motorstyrningen trott att motorn varit varm fast den varit kall och således inte chokat.
Jag tror dock inte på tempgivaren det brukar inte ge misständningar och ofta generera en felkod på givaren vilket det inte gör i detta fallet.
Mina bilar har inte gått dåligt kall eller starta när tempgivaren varit dåligt, tvärtom den tror att motorn är konstant kall och fettar på avgaserna vilket också känts på lukten och synts på avgasvärden.

Drar bilen mer bensin är vanligt?
Nå nu har jag svårt att veta om bilen drar mera eftersom den alltid haft det här problemet då jag ägt den. Mediekonsumtionen står nu på 13l/100km och då jag kör så rör den sig mellan 5-10. Oftast är den där vid 7-8. Då bilen är kall visar den nog 20-25, men det är väl inte ovanligt för en kall bil på låga hastigheter att ha hög konsumtion.
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]