Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jl04279
Hej

Jag har en V40 2.0 140 hk (ingen turbo) från 1998.

Igår när jag var ute ock körde blev bilen helt plösligt karftlös. Tomgången gick ned och motorn började vibrera.
När jag startar bilen låter det först som om den ska gå normalt (ca 5 sec). Sedan startar fläkten och varvtalet sjuker och motorn börjar vibrera.
Försöker jag köra bilen är den som sagt nästan helt utan kraft. Det går att varva motorn.

Efter att ha läst en massa forumtråder kom jag fram till att det kanske var katakysatorn som gott. Jag tog bort den och öppnade den. Den var trasig så jag tömde den och satte tillbaka den. Men det är fortfarande samma fel. Borde väl inte gå att varva motorn och avgassystemet är tätt?

Har även kollat bränslepumpen, den verkar gå. Hade väldigt lite bensin i tanken när felet uppstod. Kan det ha påverkat något? Har fyllt, men ingen skillnad.

Vad tror ni?

/Johan
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Katakysatorn?? Du menar väl katalysatorn :wink: Den ska inte gå att öppna vad jag vet om du nu inte tog vinkelslipen och kapade sönder den. Det ska iaf inte komma ut några grejor från katalysatorn om det gör det så är den trasig. Men jag tror i ditt fall att det kan vara så att motortempgivaren har gått sönder då brukar kylarfläkten starta som en säkerhetsåtgärd. Visar tempmätaren till motorn rätt i instrumentet?
av jl04279
Uppkapad, tömd och igensvetsad. Skall bytas och jag hittar felet på bilen. Givaren verkar visa lite lågt (60-65°). Då gick bilen iof på tomgång ca 20min medan jag bogserade hem den. Den låga tempen kan ju bero på att fläkten går.
Ska även lägga till att fläkten startar, går en stund och stannar. Verkar ju funka, fast vid fel temp. Vi pratar om den högra fläkten sett från föraren.
Har även rengjort tomgångsmotorn.
Tycker även att det tillkommit ett knackande ljud från motorn (är dock inte säker på om det kommit nu).
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Just ja det är två fläktar på dessa bilar men startar den och stoppar fläkten så är det väl antagligen normalt om du har AC igång?

Ja att det inte var mer än 60-62 grader kan ha med att göra att bilen bara gick på tomgång och det är säkert en halvkass termostat och då blir det inte bättre.
av jl04279
Oavsett om det är ac eller kylarfläkt så går varvtalet ner och bilen är helt kraftlös. Går att varva upp motorn om man börjar försiktig (den svarar väldigt tveksamt).
av jl04279
Funderar på följande
Luftmassesensor: symtom?
Spjällgivare: symptom?
Knacksensor: symptom (knackar ej)
Lambdasond: symptom?
Kamaxelgivare: symptom?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
jl04279 skrev:Funderar på följande
Luftmassesensor: symtom? Ojämngång ofta att den vill tjuvstanna på tomgång och märkbart sämre prestanda.
Spjällgivare: symptom? Kommer inte på någon symptom på den just nu :lol:
Knacksensor: symptom (knackar ej) Går som vanligt förutom reducerat laddtryck och annan tändtidpunkt.
Lambdasond: symptom? Beroende på vilken sond som felar så varierar symptomen väldigt.
Kamaxelgivare: symptom? Svårstartad oavsett kall eller varm motor.
Användarvisningsbild
av andersbe
DayDreamer skrev:
jl04279 skrev:Funderar på följande
Luftmassesensor: symtom? Ojämngång ofta att den vill tjuvstanna på tomgång och märkbart sämre prestanda.
Spjällgivare: symptom? Kommer inte på någon symptom på den just nu :lol:
Knacksensor: symptom (knackar ej) Går som vanligt förutom reducerat laddtryck och annan tändtidpunkt.
Lambdasond: symptom? Beroende på vilken sond som felar så varierar symptomen väldigt.
Kamaxelgivare: symptom? Svårstartad oavsett kall eller varm motor.
Spjällgivare: symptom?, = pendlande tomgång, ojämn låg tomgång, ostabila varvtal.
Lambda sond, orkeslös vid högre hastigheter bland annat...kan mätas fram med voltmätare. :wink:
Användarvisningsbild
av sweddan
Skulle nog tippa på bränsletrycksregulator eller soppapumpen. Troligen pumpen. Att fläkten går igång kan bero på defekt luftmassemätare. En kombination av dåligt bränsletryck samt kass luftmassemätare är ju inget vidare. När servades bilen sist? Alltså hur är alla tänddelar, filter osv?

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]