Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Laban80
Hej gott folk!

Jag behöver lite råd/hjälp med en fråga om ventiltryckarna på en S40 2,0T 2001 B4204T3.

En vän har en sån S40 som topplockspackningen har gett upp på.
Så jag hjälpte han med att demontera toppen för inlämning av kontroll och eventuell planing av den på den lokala motorfirman.
Vi plockade bort ventiltryckarna innan vi lämnade in toppen, och när vi kom dit så sa gubben på motorfirman att det är jätteviktigt att vi har märkt upp vart tryckarna satt annars blir det haveri. ??:-/
Och det har vi inte gjort så klart :???:
Men stämmer det att tryckarna absolut måste monteras tillbaka i samma brunn de satt i från början?
Hur går man till väga nu om detta stämmer, köpa 16 nya tryckare för att inte riskera ett haveri?

Tacksam för alla svar!
av Laban80
Är det så att ventilspelet kan ändras om tryckarna inte hamnar i sitt ursprungliga brunn?
Eller beror det på att man anser att de bör ligga i sitt ursprungliga brunn så kammens nockar får fortsätta snurra över samma tryckare som den har slitit in sig på från början?
av Rådlös
Egentligen ett Ja-svar på båda frågorna. Det är ju ingen självklarhet att alla tryckarna hade samma justerade och inställda mått. Det kan ha ändrats vid någon service under garantitiden. Därmed är det inte sagt att det är så i just den aktuella bilen, men "risken" finns.
Och den andra frågan, kamnockarna har slitit in sina spår i tryckarna. Kommer det nya (begagnade) tryckare till kamnockarna som vill göra egna nya spår så blir det alldeles för mycket för dom befintliga slitytorna.

Nu är ni "redan där" och det är bara att hoppas att det finns en godtagbar lösning för er. Men det enklaste man kan göra i ett sådant här jobb, är att från början skaffa sig en bunt förslutbara plastpåsar. Där skriver man på vilken cylinder det är och vilken ventil etc. etc. Och lägger i en egen påse. Sådana förslutbara påsar finns på många ställen, bl.a IKEA. Bilverkstäder har ofta plastbackar eller plåtlådor och annat lämpligt. På stötstångsmotorernas tid hade dom en väl bearbetad ekplanka med plats för varje ventil med tillbehör. Dom stog snyggt uppradade som i Givakt! Men även plastpåsar fungerar. Skriv inte på tejplappar som fästs på detaljerna. Tejpklistret kan i värsta fall sitta kvar och senare lösas upp lite till någon halvflytande gegga som kan täppa till någon oljekanal. Därför är förslutbara plastpåsar ett gott val.
Användarvisningsbild
av andersbe
Laban80 skrev:Hej gott folk!

Jag behöver lite råd/hjälp med en fråga om ventiltryckarna på en S40 2,0T 2001 B4204T3.

En vän har en sån S40 som topplockspackningen har gett upp på.
Så jag hjälpte han med att demontera toppen för inlämning av kontroll och eventuell planing av den på den lokala motorfirman.
Vi plockade bort ventiltryckarna innan vi lämnade in toppen, och när vi kom dit så sa gubben på motorfirman att det är jätteviktigt att vi har märkt upp vart tryckarna satt annars blir det haveri. ??:-/
Och det har vi inte gjort så klart :???:
Men stämmer det att tryckarna absolut måste monteras tillbaka i samma brunn de satt i från början?
Hur går man till väga nu om detta stämmer, köpa 16 nya tryckare för att inte riskera ett haveri?

Tacksam för alla svar!
Du skulle kunna mäta med en micromäter eller digital skjutmått, ventiler och tryckare. få fram så lika spel på alla!

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]