- lör 16 apr 2016, 18:27
#1067955
Hej!
Idag tog jag tag i att byta mina topplagringar och jag passade även på att byta till min sänkfjädrar jag hade stående.
När jag var klar och skulle provköra lät det sprakt, knak, klonk och klang.
Bilen drev inte och jag förstod att det var något med en drivaxel.
Hissade upp vänstersidan och kände på axeln och förstod att det var den som hoppat isär.
När jag flyttade inre damasken ramlade kulorna från lagret ut. Jahopp, dags att byta driv axel.
Har hittat på skrot för ungefär 900kr och då får man ju garanti, så det får vi köra på.
(Jag ser att det finns fler olika typer beroende på årsmodell, hur vet jag till 100% vilken som är rätt för min?)
Hur går jag tillväga på smidigast sätt för att byta drivaxeln?
Kommer att köpa en komplett, alltså från splinesen som går in i lådan ut till hjulet.
Idag tog jag tag i att byta mina topplagringar och jag passade även på att byta till min sänkfjädrar jag hade stående.
När jag var klar och skulle provköra lät det sprakt, knak, klonk och klang.
Bilen drev inte och jag förstod att det var något med en drivaxel.
Hissade upp vänstersidan och kände på axeln och förstod att det var den som hoppat isär.
När jag flyttade inre damasken ramlade kulorna från lagret ut. Jahopp, dags att byta driv axel.
Har hittat på skrot för ungefär 900kr och då får man ju garanti, så det får vi köra på.
(Jag ser att det finns fler olika typer beroende på årsmodell, hur vet jag till 100% vilken som är rätt för min?)
Hur går jag tillväga på smidigast sätt för att byta drivaxeln?
Kommer att köpa en komplett, alltså från splinesen som går in i lådan ut till hjulet.