Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av yellomello
Hej,

när jag startar min bil (s40 2001) så är ratten hur lätt som helst att vrida. Jag kan använda lillfingret och peta runt ratten när jag backar ur parkeringen. Dock efter cirka 10-15 minuter av körning så blir ratten betydligt tyngre. När jag slutligen ska parkera bilen kan jag knappt använda en hand, kanske med lite ansträngning. Det ska tilläggas att när ratten blir tung så uppstår även ett lite vinande ljud från ratten, eller rättare sagt bakom ratten någonstans. Jag känner att jag verkligen förlorar körglädjen med bilen när ratten blir trög då den mest känns klumpig och eländig då.

Bilen är en s40 2001 fas 2 som har gått ca 9000 mil. Jag har kollat oljan i servot, kollat efter läckage men hittar inge fel. Tycker det är så konstigt att ratten är lätt direkt när jag startar bilen :S Jag har läst om liknande problem när bilen blir varm men inte tvärt om. Vinandet från ratten kanske kommer från styrväxel eller liknande, vad tror ni?

Oerhört tacksam för hjälp!
Användarvisningsbild
av andersbe
yellomello skrev:Hej,

när jag startar min bil (s40 2001) så är ratten hur lätt som helst att vrida. Jag kan använda lillfingret och peta runt ratten när jag backar ur parkeringen. Dock efter cirka 10-15 minuter av körning så blir ratten betydligt tyngre. När jag slutligen ska parkera bilen kan jag knappt använda en hand, kanske med lite ansträngning. Det ska tilläggas att när ratten blir tung så uppstår även ett lite vinande ljud från ratten, eller rättare sagt bakom ratten någonstans. Jag känner att jag verkligen förlorar körglädjen med bilen när ratten blir trög då den mest känns klumpig och eländig då.

Bilen är en s40 2001 fas 2 som har gått ca 9000 mil. Jag har kollat oljan i servot, kollat efter läckage men hittar inge fel. Tycker det är så konstigt att ratten är lätt direkt när jag startar bilen :S Jag har läst om liknande problem när bilen blir varm men inte tvärt om. Vinandet från ratten kanske kommer från styrväxel eller liknande, vad tror ni?

Oerhört tacksam för hjälp!
Det är så att när oljan blir varm blir den tunnare och slipprar i gänom packningar lättare, skulle tippa på att pumpen är på gång, håller
inte trycket när oljan blir varm.
För att göra ett konstanterande om det är pump eller styrväxel måste man använda en tryckmätare :-)-)
av yellomello
Jaha, det låter ju logiskt. Testade att titta på hydraulikslangen när jag gjorde ett maximalt rattutslag. Jag såg att slangen rörde på sig (tryckhöjning), dock kanske inte tillräckligt med tryck i systemet för att hjälpa mig med styrningen? Hur hänger detta ihop med vinandet (missljudet) bakom ratten?

Tack för snabbt svar :)
Användarvisningsbild
av andersbe
yellomello skrev:Jaha, det låter ju logiskt. Testade att titta på hydraulikslangen när jag gjorde ett maximalt rattutslag. Jag såg att slangen rörde på sig (tryckhöjning), dock kanske inte tillräckligt med tryck i systemet för att hjälpa mig med styrningen? Hur hänger detta ihop med vinandet (missljudet) bakom ratten?

Tack för snabbt svar :)
Läcka genom packningar kan orsaka vinnanda, sliten styrväxel, övertrycksväntil.

Man skulle behöva en sådan här men dyr...
Länk
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000022138/
:-)-)
av yellomello
Ja det hade nog varit praktiskt, själv är jag inte särskilt kunnig när det kommer till bilar. Jag klarar lättare byten av saker, känns som att detta ligger kanske utanför min "comfort zone" :p Verkar vara mycket bök för att hitta felet. Kanske får lämna in bilen för felsökning då helt enkelt.
Användarvisningsbild
av andersbe
yellomello skrev:Ja det hade nog varit praktiskt, själv är jag inte särskilt kunnig när det kommer till bilar. Jag klarar lättare byten av saker, känns som att detta ligger kanske utanför min "comfort zone" :p Verkar vara mycket bök för att hitta felet. Kanske får lämna in bilen för felsökning då helt enkelt.
Ett sett är att hissa upp bilen fram med pallbockar och använda ett stetoskåp och lyssna dig fram med någon svänger på ratten!!!
Kan vara svårt, ingen belastning!

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]