tlubtu skrev:Hej!
Jag har xenon original på min V40 -2004 och skulle vilja montera bort strålkastartorkarna och bara ha kvar spolningen för besiktningens skull. Någon som gjort detta tidigare och kan ge tips på munstycke, täcklock m.m.?
/Per
svergie2 skrev:Vad jag vet så måste det sitta högtrycksspolare om du inte har torkade på strålkastaren :)
Nu är ju detta en bil som är 12 år gammal och om inget nytt skett på regelfronten så kommer inte bilprovningen att anmärka på att du plockat bort torkarna.
Jag har kört med täcklock i 5 år och ingen har påpekat någonting om detta. (V40 2001) Känner inte riktigt till det där med spolarkrav på Xenon, fast det ringer en lite klocka någonstans.
Original sitter ju spolningen i själva torkararmen. Om du vill plocka bort torkaren så kan du med fördel spara den framdragna slangen och montera ett lämpligt litet munstycke mitt i täcklocket. Då jag fuskat och kört bilen i vintertrafik inser jag att torkarna och spolningen har sin givna plats på bilen. Fåfängan har sitt pris...
Jag tillverkade mina täcklock genom att återanvända "koppen" som torkararmen kommer upp ur. Den är bara nerpressad i "kofångaren". Armerade med ståltråd och göt igen med nåt trådigt spackel från ***tema. Slipade ner och finspacklade innan ännu mera slipning och därefter grundfärg. Efter några dygns härdning sprayade jag täcklocken i bilens originalkulör. Tyvärr vill inte ABS-plast och spackel gifta sig riktigt och med tiden uppstår sprickor i lockens kant. Har tvingats göra om det en gång. Nu kommer jag nog att ta nya tag och göra mig ett par nya täcklock denna säsong. Funderar en hel del på hur jag ska göra dem.
Länkar till bilder på hur jag gjorde.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ ... b170d5.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/ ... 2cd054.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/ ... eec969.jpg