Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har xenon original på min V40 -2004 och skulle vilja montera bort strålkastartorkarna och bara ha kvar spolningen för besiktningens skull. Någon som gjort detta tidigare och kan ge tips på munstycke, täcklock m.m.?

/Per
Filurade lite på det själv för ett tag sedan: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=15

Du får se om du kan sätta rutspolaren där fram och prova trycket
tlubtu skrev:Hej!

Jag har xenon original på min V40 -2004 och skulle vilja montera bort strålkastartorkarna och bara ha kvar spolningen för besiktningens skull. Någon som gjort detta tidigare och kan ge tips på munstycke, täcklock m.m.?

/Per
svergie2 skrev:Vad jag vet så måste det sitta högtrycksspolare om du inte har torkade på strålkastaren :)
Nu är ju detta en bil som är 12 år gammal och om inget nytt skett på regelfronten så kommer inte bilprovningen att anmärka på att du plockat bort torkarna.
Jag har kört med täcklock i 5 år och ingen har påpekat någonting om detta. (V40 2001) Känner inte riktigt till det där med spolarkrav på Xenon, fast det ringer en lite klocka någonstans.

Original sitter ju spolningen i själva torkararmen. Om du vill plocka bort torkaren så kan du med fördel spara den framdragna slangen och montera ett lämpligt litet munstycke mitt i täcklocket. Då jag fuskat och kört bilen i vintertrafik inser jag att torkarna och spolningen har sin givna plats på bilen. Fåfängan har sitt pris...

Jag tillverkade mina täcklock genom att återanvända "koppen" som torkararmen kommer upp ur. Den är bara nerpressad i "kofångaren". Armerade med ståltråd och göt igen med nåt trådigt spackel från ***tema. Slipade ner och finspacklade innan ännu mera slipning och därefter grundfärg. Efter några dygns härdning sprayade jag täcklocken i bilens originalkulör. Tyvärr vill inte ABS-plast och spackel gifta sig riktigt och med tiden uppstår sprickor i lockens kant. Har tvingats göra om det en gång. Nu kommer jag nog att ta nya tag och göra mig ett par nya täcklock denna säsong. Funderar en hel del på hur jag ska göra dem.

Länkar till bilder på hur jag gjorde.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ ... b170d5.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/ ... 2cd054.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/ ... eec969.jpg
V40sport: Du kan ju att spackla de befintliga, göra en form och få ett par som inte spricker
svergie2 skrev:Snyggt!

Har du Xenon så är det lagkrav på spolning och automatisk längdjustering. Kan hända att kravet om spolning kom efter 2004 då bilen slutade tillverkas, har ingen koll på när lagen om spolning kom.
Jo, jag anade det där med Xenon och spolning. Lagtexten är faktiskt lite luddig också, men jag tror att spolningen har en lite flytande "åldersgräns" vad gäller besiktning. Tänk på att även gamla 240:is från 70-talet hade torkare och spolning. Ingen - inte ens de grinigaste besiktningsgubbarna - kan begära att sådant skall hålla efter 35-40 år.
Micce1980 skrev:V40sport: Du kan ju att spackla de befintliga, göra en form och få ett par som inte spricker
Det är något sådant jag lutar åt. Fast det blir pillrigt.
Alternativt kommer jag att hamra till ett par i aluminium och högglanspolera, bara för att...
:wink:
V40sport skrev:
svergie2 skrev:Snyggt!

Har du Xenon så är det lagkrav på spolning och automatisk längdjustering. Kan hända att kravet om spolning kom efter 2004 då bilen slutade tillverkas, har ingen koll på när lagen om spolning kom.
Jo, jag anade det där med Xenon och spolning. Lagtexten är faktiskt lite luddig också, men jag tror att spolningen har en lite flytande "åldersgräns" vad gäller besiktning. Tänk på att även gamla 240:is från 70-talet hade torkare och spolning. Ingen - inte ens de grinigaste besiktningsgubbarna - kan begära att sådant skall hålla efter 35-40 år.
Micce1980 skrev:V40sport: Du kan ju att spackla de befintliga, göra en form och få ett par som inte spricker
Det är något sådant jag lutar åt. Fast det blir pillrigt.
Alternativt kommer jag att hamra till ett par i aluminium och högglanspolera, bara för att...
:wink:
Du måste skilja på halogen och Xenon, halogenstrålkastare omfattas inte av krav på strålkastarspolning. :)
svergie2 skrev:Du måste skilja på halogen och Xenon, halogenstrålkastare omfattas inte av krav på strålkastarspolning. :)
Näe, så långt är jag med.
:)
Det har dock varit krav på fungerande spolning även på de mest gulnade lampor tidigare. Men. som sagt: Det är borttaget nu.

Tillbaka till ämnet spolarmunstycken, så skulle man säkert kunna hitta ett par smäckra små munstycken som man fäller in i täcklocken. Sådana av typen som inte syns förrän man spolar. En utmaning med andra ord.
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]