Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av unox
Tjena

Jag har under ett års tid ibland fått felkoder på bilen. Det har alltid vart fel 0171 "System Too Lean (Bank 1)" alltså för mager bränsleblandning.
Jag har sökt runt lite och förstått att oftast är det luftmassemätaren (LMM) som djävlas. Jag har kollat min och den ser helt ren och fin ut men jag undrar om någon vet vilka resistanser som den ska ha? så jag kan mäta upp den och kolla innan jag köper en ny om det nu är den som är pajj.

Min bil:
S40 2.0T -02 ca 10 000 mil
av Jompa_T4
Denna felkod brukar sättas uteslutande p.g.a. luftläckage i avgassystemet. Problemet uppstår när lambdasonden detekterar syre som kommer utifrån avgassystemet och misstolkar det för att motorn går magert.

Sprutet i Din bil har en funktion där den försöker att reglera spridartiderna automatiskt för att uppnå rätt blandning, men när den behöver gå över/under 25% ändring sätts denna felkod.

M.v.h.
av unox
ok, tack för ett så bra svar :)
så man ska kolla avgassystemet om det läcker? men borde man inte höra om det gör det? Finns det nått ställe där det ofta läcker? Jag kollade grenröret och det verkade sitta bra mot motorn iallafall.
av Jompa_T4
unox skrev:så man ska kolla avgassystemet om det läcker?
Japp, kolla skarvar mellan grenrör/topplock, avgashus/downpipe samt om Du har originalavgassystem även skarvarna som är ihopbultade längs vägen ner mot katalysatorn.
unox skrev: men borde man inte höra om det gör det?
Små läckor hör man inte, de dränks av det generella brummandet.

unox skrev:Finns det nått ställe där det ofta läcker?
Se ovan...

unox skrev:Jag kollade grenröret och det verkade sitta bra mot motorn iallafall.
Grenröret sitter med 8 muttrar i topplocket. Känn efter med spärskaft så att de sitter ordentligt. (Sitter under skyddskåpan som i sin tur sitter med tre muttrar)

M.v.h.

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]