- tis 02 feb 2016, 14:02
#1044356
Hej,
Har länge haft kärvande handbroms på min V40 T4 98, smort upp så den går igenom besiktning och håller några månader till.
Nu sist var det på håret att den gick igenom och ena oket bak kärvade så att halva bromsklotsen försvunnit och hela fälgen vart varm.
Jag gjorde rent kolven så gott det gick utan att ta ut kolven, spruta massa wd-40 som inte ska vara dålig för gummi etc, fick ut en hel del skit och vred tillbaka kolven som man ska göra. Inga större problem och bromsarna verkar inte ligga på nu.
Problemet som skapat detta är mestadels att damaskrarna på bägge ok bak har pajat nu till frågorna :lol:
Hur fungerar igentligen dessa ok bak med handbroms integrerad? Om man tex skruvar tillbaka kolven, hur kan den komma ut igen genom att man trycket på bromspedalen? Snurrar den när den trycks ut?Vore intressant att förstå sig på då det är gängat på något sätt.
För att få ut kolven och antingen byta den och eller oringar, är det bara att trycka på pedalen eller ska man skruva ut den? Eller krävs det något annat tillvägagångssätt?
Är det enkelt/värt att renovera ett ok för en hyffsat händig? Något mer att byta än Dammaskern över kolven och packningen till kolven? Detta är till ok bak alltså med inbyggd handbroms.
Om jag vill byta ut hela oket, är det bara att ta bort bromsslangen och handbromswiren(helst skruva lös den i kupén för att kunna haka av?) täppa till/stoppa flödet av bromsvätska, på med nya oket och lufta? Något mer att byta/tänka på vid byte?
Funkar biltemas ok bak "bolt on"?
Tack sålänge, som vanligt 379 frågor, men det bjuder jag på 8)
Har länge haft kärvande handbroms på min V40 T4 98, smort upp så den går igenom besiktning och håller några månader till.
Nu sist var det på håret att den gick igenom och ena oket bak kärvade så att halva bromsklotsen försvunnit och hela fälgen vart varm.
Jag gjorde rent kolven så gott det gick utan att ta ut kolven, spruta massa wd-40 som inte ska vara dålig för gummi etc, fick ut en hel del skit och vred tillbaka kolven som man ska göra. Inga större problem och bromsarna verkar inte ligga på nu.
Problemet som skapat detta är mestadels att damaskrarna på bägge ok bak har pajat nu till frågorna :lol:
Hur fungerar igentligen dessa ok bak med handbroms integrerad? Om man tex skruvar tillbaka kolven, hur kan den komma ut igen genom att man trycket på bromspedalen? Snurrar den när den trycks ut?Vore intressant att förstå sig på då det är gängat på något sätt.
För att få ut kolven och antingen byta den och eller oringar, är det bara att trycka på pedalen eller ska man skruva ut den? Eller krävs det något annat tillvägagångssätt?
Är det enkelt/värt att renovera ett ok för en hyffsat händig? Något mer att byta än Dammaskern över kolven och packningen till kolven? Detta är till ok bak alltså med inbyggd handbroms.
Om jag vill byta ut hela oket, är det bara att ta bort bromsslangen och handbromswiren(helst skruva lös den i kupén för att kunna haka av?) täppa till/stoppa flödet av bromsvätska, på med nya oket och lufta? Något mer att byta/tänka på vid byte?
Funkar biltemas ok bak "bolt on"?
Tack sålänge, som vanligt 379 frågor, men det bjuder jag på 8)