Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Denzar
Hej,

Har länge haft kärvande handbroms på min V40 T4 98, smort upp så den går igenom besiktning och håller några månader till.

Nu sist var det på håret att den gick igenom och ena oket bak kärvade så att halva bromsklotsen försvunnit och hela fälgen vart varm.

Jag gjorde rent kolven så gott det gick utan att ta ut kolven, spruta massa wd-40 som inte ska vara dålig för gummi etc, fick ut en hel del skit och vred tillbaka kolven som man ska göra. Inga större problem och bromsarna verkar inte ligga på nu.

Problemet som skapat detta är mestadels att damaskrarna på bägge ok bak har pajat nu till frågorna :lol:

Hur fungerar igentligen dessa ok bak med handbroms integrerad? Om man tex skruvar tillbaka kolven, hur kan den komma ut igen genom att man trycket på bromspedalen? Snurrar den när den trycks ut?Vore intressant att förstå sig på då det är gängat på något sätt.

För att få ut kolven och antingen byta den och eller oringar, är det bara att trycka på pedalen eller ska man skruva ut den? Eller krävs det något annat tillvägagångssätt?

Är det enkelt/värt att renovera ett ok för en hyffsat händig? Något mer att byta än Dammaskern över kolven och packningen till kolven? Detta är till ok bak alltså med inbyggd handbroms.

Om jag vill byta ut hela oket, är det bara att ta bort bromsslangen och handbromswiren(helst skruva lös den i kupén för att kunna haka av?) täppa till/stoppa flödet av bromsvätska, på med nya oket och lufta? Något mer att byta/tänka på vid byte?

Funkar biltemas ok bak "bolt on"?

Tack sålänge, som vanligt 379 frågor, men det bjuder jag på 8)
av rudarmy
Har renoverat några ggr men man tröttnar då problemet kommer tillbaka, biltemas funkar 1-2år sen är dom dåliga det är min erfarenhet iaf.
Användarvisningsbild
av MartinS
Du kan få köpa två begagnade men fungerande ok av mig från en Fas2 (med returfjäder). 700kr plus eventuell frakt.

Är du säker på att vajrarna löper helt fritt, minsta lilla de kärvar så går ju inte armen tillbaka.

Biltema-ok för dessa bilar är helt kass, jag köpte ett en gång men lämnade tillbaka det, det gick inte att få fason på handbromsen med det.
av Denzar
Tack för erbjudandet men tackar nej.

Jag är inte helt hundra faktiskt, ruskigt skitigt där under, körde med högtryck för att få bort allt skit. Kan varit det som förstörde damaskern antar jag :(

Jahopp, då chansar jag inte på biltema då, blir nog att hålla grejerna vid liv som vanligt då :???:
Användarvisningsbild
av vetten
Handbromsen brukar man väl justera genom att dra i spaken upprepade gånger tills den känns bra.
av Denzar
Jahopp trodde vi hade någon som i detalj kunde berätta hur det fungerar.

Det där med autojustera har aldrig funkat för mig. Kanske har den vart paj hela tiden. Alltid fått skruva under armstödet.

Får bli lite youtubeklipp.
av benka1
Då man byter bromsok ska man justera med handbromsen till belägget tar i skivan ej fotbromsa först mao.
kommer aldrig ta annars blir för långt avstånd för armen på oket,rör aldrig wiren för att kompensera om den inte redan är
feljusterad!
av Alx
benka1 skrev:Då man byter bromsok ska man justera med handbromsen till belägget tar i skivan ej fotbromsa först mao.
kommer aldrig ta annars blir för långt avstånd för armen på oket,rör aldrig wiren för att kompensera om den inte redan är
feljusterad!
Har väldigt svårt att tänka mig att det skulle vara så. När fotbromsen används och kolven åker ut skruvas pinnen till handbromsen inuti oket. Handbromsen kommer inte att fungera förrän fotbromsen har pressats hårt ett par gånger.

Man ska enbart skruva under armstödet tills wiren blir spänd. Armen bak på oket får alltså inte börja röra på sig när man spänner.
Senast redigerad av 1 Alx, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MartinS
Man skall justera ut kolven så mycket det går innan montering, annars kan det bli lite galet.

Vajrarna skall aldrig justeras förutom när dom är helt nya, och bromsoken FUNGERAR SOM DE SKALL.

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gj[…]

Varför byta? Där är ju beägg k[…]

AC problem Volvo S80 2000

.. Läste att fyller man på med lä[…]

Ja jag har piskat skiten ur en del bilar tidigare,[…]