Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Var på en optimistisk skogsrunda med decimetern nysnö idag med min V40 2.0t -00. Körde på en sten så det small rejält i framvagnen. La mig unde bilen och upptäckte att en tvärbalk som sitter under framvagnen lossnat från ena sidan och hängde nu i bara en av bultarna och löpte nu "längsmed" bilen undertill. Balken är ca 100 cm lång, 7-8 cm bred och 2 cm tjock. Vad är detta för balk? Krängningshämmaren? På vägen hem så märkes tydliga vibrationer i framvagnen i hastigheter över 80 km/h. Förklaras det av att staget gått av, eller har nåt annat smällt av också? Har inte lyft upp bilen utan bara legat å kollat in under. Såg inget annat som verkade pajjat.
Hade inne bilen hos en mekaniker idag. Mycket riktigt är det denna stödbalk som knycklat till sig å kapat bulten den satt fäst i. Själva infästningen i framvagnsbalken var också en aning tilltryckt. Killen på verkstaden menade dock att man kunde plocka bort balken å köra utan den. Annars hade man nog fått byta hela framvagnsbalken för att kunna få en ny stödbalk att fästa, vilket borde bli rätt dyrt.

Tänkte köra på alternativet att helt enkelt plocka bort balken å köra ändå. Finns det något hinder för det?
Vibrationerna hade nog sin förklaring i.o.m att det låg 2kg is/grus/lera på insidan i fälgarna efter gyttjebadet igår.
Ja något lär ju inte fungera som det är tänkt stödbalken sitter ju där av en anledning :) men frågan är bara vad det är som händer, antar att bilen borde bli instabil på vägen utan stödbalken.
Jo, av nån anledning sitter den väl där. Men den har varit krokig redan innan då jag säker kört i den 100 ggr tidigare på grusvägar under jakten. Undrar vad besiktningsmannen säger om den saknas, nåt dom kommer anmärka på?
Ja troligtvis så lär dom säkert reagera över det. Vet inte hur allvarligt dom ser på det, risken finns att du får körförbud men troligast en 2a så att det blir ombes.
Kör inte utan, hela motorn vilar ju på den..
2st undre motorfästen sitter även i balken så om du tar bort den så kommer de övre motorfästena ta slut ganska omgående..
köp krockbalk å den undre balken på skroten.
Har du möjlighet å skruva själv så bytes allt på 3-4h köp även haynes boken
rudarmy skrev:Kör inte utan, hela motorn vilar ju på den..
2st undre motorfästen sitter även i balken så om du tar bort den så kommer de övre motorfästena ta slut ganska omgående..
köp krockbalk å den undre balken på skroten.
Har du möjlighet å skruva själv så bytes allt på 3-4h köp även haynes boken
Njae, kan inte vara samma balk du pratar om. Denna balk satt inga motorfästen i och motorn vilade ej heller på denna balk. Det är alltså den smala balken som sitter på kortsidan mellan hjulen infäst i den tvärgående framvagnsbalken. Sen sitter det en längsgående motorbalk under den som lossnade, men dom har ingen kontakt med varandra.

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

V70 2012 Baklucka varnar öppen konstant

Hej alla på forumet, Jag har försö[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]