Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hygglo
Har en v40t4 -98
Funderar på att byta till en senare modell 03-04.
Hur är komforten på dessa?
Är det samma som i min -98?
Tycker den jag har nu låter väldigt mycket i kupen.
Har provat med olika däck men ingen större skillnad.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Här ser du lite skillnad iaf: https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_S40

Det är ingen revolution i skillnad men lite renare utseende och annan konsol mellan stolarna fram är det mest uppenbara. Satsa på en Classic om något tycker jag.

Annars en S40n, det är mycket tystare än den du har idag samt bättre stolar och inställningsmöjligheter på ratten, gick själv från en S40-00 till en V50. Den är dock lite mindre i baksätet än din nuvarande.
av Fantasilos
Jag åker nu i en V40 2.0 årsmodell 98 (bilen är lånad). Jag tycker att man rullar helt okej i de här bilarna. Nämnvärt i sammahanget är dock att jag för ett par år sedan hade en V40 2.0T årsmodell 03, och jag vill säga att det är en betydande skillnad mellan de tidigare årgångarna och de senare. Och då ska även sägas att min 03:a hade gått över 30 000 mil. Över huvud taget är känslan att allting är mer kvalitativt, och det är en skönare bil att åka i.

Vad som ligger till grund för dig att byta från äldre årsmodell till nyare vet jag inte, men personligen trivdes jag oväntat bra i min tidigare V40 och kan absolut tänka mig att äga en sådan igen. Kasta inte ut för mycket pengar på bytet dock, det är vi det här laget ganska gamla bilar, men det verkar som att du vet vad du vill ha och gillar och då tycker jag att det finns goda skäl att fullfölja.
av Denzar
Är också trött på oljudet från 98an. Hur fixar man det billigast? Tycker listerna runt om ser OK ut, men vettetusan.
av Fantasilos
Denzar skrev:Är också trött på oljudet från 98an. Hur fixar man det billigast? Tycker listerna runt om ser OK ut, men vettetusan.
Billigast möjliga? Byt till en väl inåkt 02-3-4 utan att lägga så stora pengar emellan. Men sälj din nuvarande först, och köp den senare sedan. De som åkt x40 vet skillnaden, så ingen idé att försöka byta äldre mot nyare i ett direkt byte.
av Fantasilos
Micce1980 skrev:Här ser du lite skillnad iaf: https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_S40

Det är ingen revolution i skillnad men lite renare utseende och annan konsol mellan stolarna fram är det mest uppenbara. Satsa på en Classic om något tycker jag.

Annars en S40n, det är mycket tystare än den du har idag samt bättre stolar och inställningsmöjligheter på ratten, gick själv från en S40-00 till en V50. Den är dock lite mindre i baksätet än din nuvarande.
Jag vill delvis hävda motsatsen. De där "1800 punkterna" de förbättrat mellan fas 1 och 2 är betydlig, på långt fler sätt än utseendemässiga attribut eller funktioner. Om jag ska måla ett svartvitt scenario så är fas 1 en skrammelhög och fas 2 det motsatta. Så enkelt är det inte, men helt klart är att det finns massor av förbättringar mellan fas 1 och fas 2.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Fantasilos skrev:
Micce1980 skrev:Här ser du lite skillnad iaf: https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_S40

Jag vill delvis hävda motsatsen. De där "1800 punkterna" de förbättrat mellan fas 1 och 2 är betydlig, på långt fler sätt än utseendemässiga attribut eller funktioner. Om jag ska måla ett svartvitt scenario så är fas 1 en skrammelhög och fas 2 det motsatta. Så enkelt är det inte, men helt klart är att det finns massor av förbättringar mellan fas 1 och fas 2.
Som jag skrev då, de "mest uppenbara" :) Ja det är lite av en annan bil, den förtjänade egentligen en större facelift på karossen
av Fantasilos
Micce1980 skrev:
Fantasilos skrev:

Som jag skrev då, de "mest uppenbara" :) Ja det är lite av en annan bil, den förtjänade egentligen en större facelift på karossen
För mig är inte det estetiska det mest uppenbara. Eller snarare, för mig är det inte det viktigaste. Att de har mejslat till utseendet är bra, men den förbättrade kvalitetskänslan är guld. Nu har åren gått så långt att det är av mindre betydelse, men då och även åren senare var det av vikt. :)

Det är egentligen enligt lag förbjudet[…]

Min far har också råkat ut för n&[…]

Jag har plötsligt fått ett fel under f&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]