Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av helvetes
#1028374
Hallå alla kunniga!

Gav mig idag på att byta drivrem på min V40 2.0t '04. Läste i vanlig ordning på innan och tyckte inte att det verkade så svårt, men stötte tyvärr på problem...

1. Jag hittar inte hålet som man ska kunna spärra spännarhuset med, min bil ser inte ut som den i Haynes (som säkert är av äldre modell). Se bild som visar hur det ser ut hos mig.

2. Jag fick en kompis att hålla spännaren i uppspänt läge med ringnyckel men lyckades ändå inte få på den nya remmen. Mottager gärna tips på hur man monterar ny rem på lättast sätt. För mig känns det som att det liksom saknas nån centimeter för att få på den. OBS! Har jämfört ny och gammal rem och de är prick lika långa (möjligen att den nya är aningens längre snarare).

http://www.ladda-upp.se/bilder/suceeofgztwtks/

Mycket tacksam för hjälp!
av helvetes
#1028689
benka1 skrev:Förmodligen har du lagt fel på rullar/hjul eller så har ni ej spännt upp tillräckligt går att spänna lite extra hårt med en lång 15 ringnyckel,
har gjort det flera ggr fast första gång en va jag novis hur den skulle ligga runt alla hjul fick googla på "Bilder" http://x40nordic.com/Gallery/Upload/201 ... 02000-.jpg
/benka1
Remmen ligger rätt, enligt din bild. Så det måste vara för dåligt uppspänt, dock tryckte vi den i bott.. Det är ju en tand på baksidan som tar stopp. Skulle vara mycket enklare om jag lyckades haka fast spännaren men hittar som sagt inget hål likt bilden i Haynes, finns det inget på senare modeller?
Användarvisningsbild
av andersbe
#1028910
helvetes skrev:
benka1 skrev:Förmodligen har du lagt fel på rullar/hjul eller så har ni ej spännt upp tillräckligt går att spänna lite extra hårt med en lång 15 ringnyckel,
har gjort det flera ggr fast första gång en va jag novis hur den skulle ligga runt alla hjul fick googla på "Bilder" http://x40nordic.com/Gallery/Upload/201 ... 02000-.jpg
/benka1
Remmen ligger rätt, enligt din bild. Så det måste vara för dåligt uppspänt, dock tryckte vi den i bott.. Det är ju en tand på baksidan som tar stopp. Skulle vara mycket enklare om jag lyckades haka fast spännaren men hittar som sagt inget hål likt bilden i Haynes, finns det inget på senare modeller?

Hade samma problem efter kamrems byte, har för mig jag la en tunn plåt bit och tryckte in remmen i rätt position och tog
bort plåten med en tång...
#1030021
Fick på remmen!
Tog ett rör och förlängde ringnyckeln vilket gav extra moment.

MEN! När jag startade motorn small det översta remhjulet. Det sprack och två bitar lossnade.
Har googlat lite men kan inte hitta vad denna del heter. Någon som vet?

Det är egentligen enligt lag förbjudet[…]

Min far har också råkat ut för n&[…]

Jag har plötsligt fått ett fel under f&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]