Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av denstore
Min V40 beter sig lite konstigt. Den liksom tappar effekt vid precis 4200 varv. Den varvar vidare, men det är precis som att den plötsligt tappar en massa effekt just där, och som sen kommer tillbaka efter ytterligare några hundra varv. Någon som känner igen felet? Vad är det? Motorlampan lyser inte, och det är inga problem med stiften. De ser fina ut i färgen, så bränsleblandningen borde vara OK.
denstore skrev:Min V40 beter sig lite konstigt. Den liksom tappar effekt vid precis 4200 varv. Den varvar vidare, men det är precis som att den plötsligt tappar en massa effekt just där, och som sen kommer tillbaka efter ytterligare några hundra varv. Någon som känner igen felet? Vad är det? Motorlampan lyser inte, och det är inga problem med stiften. De ser fina ut i färgen, så bränsleblandningen borde vara OK.

Låter precis som min S40 2.0t, så jag följer gärna tråden.
av rudarmy
ger det samma symtom om du smyger förbi 4200rpm?
samma symtom på alla växlar?
kolla: tändspolar å kablar så de är hela(vanligt med sprickor), att slangen mellan lmm o turbo ej är sprucken eller skitmjuk(kan sugas ihop när den blir varm)
sen får du gå vidare med å mäta lmm och lambdan så de funkar.
använd sökmotor på mätningen, för jag vet ej hur det går till:)
Har nu haft bilen inne hos min vanliga mekaniker. Han hittade inga fel. Dock så kunde han av någon anledning inte läsa ut eventuella felkoder. Men om det hade funnits fel registrerade, hade inte motorlampan tänts? Jag tycker det känns som att felet finns i alla växlar, även om det självklart upplevs mindre i de lägre. Tror inte man kan smyga förbi, men känner inte heller för att experimentera för mycket. Vill ju inte göra det värre.
av alan
Hade samma problem som du beskriver, köpte nya tändstift på biltema och det vart mycket bättre men inte helt bra. Men dom gamla stiften var från Volvo och såg väldigt slitna ut, anoden var bara halva storleken mot biltemas. Så om jag var dig skulle jag köpa fyra stift för ca 70 kr styck och se vad som händer.

Lycka till
rudarmy skrev:ger det samma symtom om du smyger förbi 4200rpm?
samma symtom på alla växlar?
kolla: tändspolar å kablar så de är hela(vanligt med sprickor), att slangen mellan lmm o turbo ej är sprucken eller skitmjuk(kan sugas ihop när den blir varm)
sen får du gå vidare med å mäta lmm och lambdan så de funkar.
använd sökmotor på mätningen, för jag vet ej hur det går till:)
Hej, hade samma symptom på min T4,,dock vid 3700 varv, det var en lite spricka i oljetrycksröret till Turbon,,bytte det och därefter symtomfri

Det är egentligen enligt lag förbjudet[…]

Min far har också råkat ut för n&[…]

Jag har plötsligt fått ett fel under f&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]