Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nixxz
Hej!

Skulle byta olja samt oljefilter på bilen men får ej bort plastkåpan. Sitter som sten, rubbas inte.
Se bild på verktyget jag använder och köpte.
Finns en pil på kåpan som pekar motsols ska man skruva åt det hållet?
Har testat båda men drar tills det släpper.
Hjälpsam för alla förslag.

Bild
av benka1
Prova att knacka fast avdragaren i filterhållaren utan spärrnyckeln risken är att du ej får upp den tillräckligt annars!
Du får hålla handen rätt så hårt runt filterhållaren o trycka uppåt så den ej glider neråt!
O ja alltid motsol om det inte är vänstergäng vsg o det är det ej på detta7benka1
av nixxz
Tack för ditt svar, men har svetsat fast spärrnyckeln då den började rund dra hålet! Så hårt sitter det.
Då vet jag vilket hålla jag ska dra iaf.
Men vette fan ändå hur jag ska få loss den, då hållaren släpper. Och då tar jag verkligen i allt jag kan.
av jeg46
Ä det en sådan hållare brukar suga fast rejält om man trycker dit den ordentligt Du har väl kollat att fyrkantfästet du svetsat inte sticker in något i koppen så filterhållaren inte bottnar
oljefilterhållare v40.jpg
oljefilterhållare v40.jpg (18.28 KiB) Visad 3323 gånger
av nixxz
Stämmer bra att det är en sån, japp den är svetsad så inget sticker ut.
Testade även grannens den tog lite lite bättre men släpper den också till slut. Helt sjukt.
Har inte bytt olja på bilen innan å dom som haft den innan måste dragit åt den något fruktansvärt.
av klacken
Ja,har använt den på alla mina bilar ( ca.18st). Ju hårdare det sitter,ju hårdare måste du dra,ju hårdare klämmer det åt vilket gör att det inte släpper utan nyper fast ordentligt.
Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]

Det är egentligen enligt lag förbjudet[…]