Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag är ny på detta forum.
Har en S40 1.6 -00 som har börjat ge ifrån sig lite ljud, både i framvagn och baktill, samt ett problem gällande bromsen.
Min förhoppning är att någon av er kanske har någon erfarenhet, alternativt en tanke vad felen kan bero på, som jag ska försöka formulera nedan.

Jag har nyligen också tagit kontakt med några verkstäder för att se om man kan lämna in bilen för felsökning, men det skulle vara trevligt om jag kunde ha en grund att stå på om ni förstår vad jag menar. :wink:
(Felsökningen kostar ändå 800-1300 kr av dom jag har fått kontakt med)

1.
Klånk i vänster framvagn:
Det klånkar när man kör över gupp eller svänger.
Hörs mest i låga hastigheter.
Har haft bilen inne på Upplands Motor tidigare som felsökte klånket.
De bytte då ut fjäderlagring vänster fram samt länk för krängningshämmare om jag förstod rätt, men klånket är fortfarande kvar.
(Felet funnits sedan inköpet av bilen för drygt ett år sedan)

2.
Skorrande ljud vid 2 olika varvtal:
Hörs mest vid 2300 varv, men hörs även något vid 1300-1400 varv. 
Testat att gasa till dessa varvtal med friläge i, då hörs inte ljudet alls. 
Ljudet hörs på samtliga växlar.
(Felet har funnits i ca 2-3 veckor)

3.
Kvittrande ljud baktill:
Om jag inte hör fel så kommer ljudet vänster bakifrån, sporadiskt av vad jag kan höra.
Låter ganska snarlikt ett problem jag hade på min nyare V70 där det var hjulbultar som inte var åtdragna som låg i grund till problemet.
Har testat att dra åt samtliga hjulbultar, men det vart ingen skillnad. :(
(Ljudet började komma för någon dag sedan, så detta fel är färskt.)

4.
Broms känns som att den ligger i när bilen stått orörd ett tag:
När jag backar ut från garaget när bilen har stått någon/några dagar så är det något som tar i, vilket känns som bromsen.
Det släpper direkt efter när man börjar köra framåt igen.
Har testat att köra in i garaget utan handbroms i, men felet är kvar om jag lämnar bilen någon/några dagar.
Hade bilen inne på årsservice för ca 1 månad sedan, deras anmärkningar var då att bromsskivor fr+bak lite rostiga, men att belägg är OK.
Kan skivorna åstadkomma ett sådant problem?

Hmm, blev lite mycket text, sorry för det!

Hoppas att någon av er har råkat ut för liknande fel, och om någon reparation utfördes skulle det också uppskattas om ni delade med er av ett riktpris på vad reparation kostar.

Mvh Kim
apophis84 skrev:Hej,

Jag är ny på detta forum.
Har en S40 1.6 -00 som har börjat ge ifrån sig lite ljud, både i framvagn och baktill, samt ett problem gällande bromsen.
Min förhoppning är att någon av er kanske har någon erfarenhet, alternativt en tanke vad felen kan bero på, som jag ska försöka formulera nedan.

Jag har nyligen också tagit kontakt med några verkstäder för att se om man kan lämna in bilen för felsökning, men det skulle vara trevligt om jag kunde ha en grund att stå på om ni förstår vad jag menar. :wink:
(Felsökningen kostar ändå 800-1300 kr av dom jag har fått kontakt med)

1. (Om problemet var inlämnat för klonk och det är kvar ska du åka tillbaka till V., det ska dom fixa utan kostnad, du har betalt för
ej åtgärdad fel)
, kolla annars batteriet om det sitter fast!

Klånk i vänster framvagn:
Det klånkar när man kör över gupp eller svänger.
Hörs mest i låga hastigheter.
Har haft bilen inne på Upplands Motor tidigare som felsökte klånket.
De bytte då ut fjäderlagring vänster fram samt länk för krängningshämmare om jag förstod rätt, men klånket är fortfarande kvar.
(Felet funnits sedan inköpet av bilen för drygt ett år sedan)

2.(Är det Automatlåda eller manuell låda?)

Skorrande ljud vid 2 olika varvtal:
Hörs mest vid 2300 varv, men hörs även något vid 1300-1400 varv. 
Testat att gasa till dessa varvtal med friläge i, då hörs inte ljudet alls. 
Ljudet hörs på samtliga växlar.
(Felet har funnits i ca 2-3 veckor)

3.(Bromsskiva, bromsok, lager)

Kvittrande ljud baktill:
Om jag inte hör fel så kommer ljudet vänster bakifrån, sporadiskt av vad jag kan höra.
Låter ganska snarlikt ett problem jag hade på min nyare V70 där det var hjulbultar som inte var åtdragna som låg i grund till problemet.
Har testat att dra åt samtliga hjulbultar, men det vart ingen skillnad. :(
(Ljudet började komma för någon dag sedan, så detta fel är färskt.)

4.(Har du handbroms i lagd i flera dagar kan den rosta fast)

Broms känns som att den ligger i när bilen stått orörd ett tag:
När jag backar ut från garaget när bilen har stått någon/några dagar så är det något som tar i, vilket känns som bromsen.
Det släpper direkt efter när man börjar köra framåt igen.
Har testat att köra in i garaget utan handbroms i, men felet är kvar om jag lämnar bilen någon/några dagar.
Hade bilen inne på årsservice för ca 1 månad sedan, deras anmärkningar var då att bromsskivor fr+bak lite rostiga, men att belägg är OK.
Kan skivorna åstadkomma ett sådant problem?

Hmm, blev lite mycket text, sorry för det!

Hoppas att någon av er har råkat ut för liknande fel, och om någon reparation utfördes skulle det också uppskattas om ni delade med er av ett riktpris på vad reparation kostar.

Mvh Kim
Hej,

Tack för svaren. Uppskattas!
andersbe skrev:
1. Ja, det var inlämnat för klonk, men de bjöd på arbetskostnaden eftersom de inte lyckades lösa problemet, de tyckte jag var OK.
2. Det är manuell växellåda.
4. Jag har provat att köra in i garaget utan att handbroms är i alls, men problemet uppenbarar sig ändå.
Ostlund skrev:
Vilket av felen tänker du på gällande ditt svar om hjullager?
klacken skrev:
Tack för tipsen!

Då är det bara fel nummer 2 kvar som inte har fått en preliminär forumsdedömning ;)
Då är det bara fel nummer 2 kvar som inte har fått en preliminär forumsdedömning ;)[/quote]

Det verkar försvinna när du trampar ner pedalen helt, prova och smyg trampa, men troligen urtrampningslagret, alternativ att kopplings

armen är lite lös.
Tjena,

har ju alldeles glömt bort att berätta vad resultatet blev efter att ha haft den inne på felsökning.
Sorry för det!

Problem nummer 1: (Klånk i vänster framvagn)
Tydligen tvärstag under motorn som var påkörd (inte av mig i alla fall). Verkstaden riktade den, och klånket försvann.

Problem nummer 2: (Skorrande ljud vid 2 olika varvtal)
Ej reparerat. Verkstaden kunde inte hitta något direkt fel. Man skulle behöva lägga ner mer tid på felsökning, men de ansåg dom inte vara värt eftersom de just inte hittade något problem (och att bilen är gammal).
Verkstaden trodde att de kunde vara något med avgassystemet.

Problem nummer 3: (Kvittrande ljud baktill)
De hittade inget fel, och ljudet har också sedan en tid försvunnit, konstigt.

Problem nummer 4: (Broms känns som att den ligger i när bilen stått orörd ett tag)
De bytte bromsok:et, klotsar och skivor bak, vilket löste problemet.

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]