Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andersbe
Hi all! :D

Är det någon som vet ett bra knäp för att hitta en dålig BROMSSLANG som inte har
några yttre skador. :shock:

Bromsen tar långt ner, har bytat hyvudbromscylinder, bytat all olja, systemet luftades med vaccum sug. :x

I början är det ett glapp på 6cm i övrigt tar bromsarna bra, har varit så sen bilen in köptes.
Det ända jag kan tänka mig att det är en bromsslang som sviktar men vilken?
Trampar man riktigt hårt går ABS:en in så den verkar vara ok.

Ska man hålla nere bromsen och mäta slangens diameter kan det vara något? ??:-/

Tacksam för ett bra svar!
Användarvisningsbild
av andersbe
rudarmy skrev:X40 har svampig bromspedal..
prova stålomspunnen bromsslang.
Hur det med besiktningen blir det inte en 2:a på en svampig broms tro? ??:-/
Var rekomenderas att köpa stålomspunnen bromsslang?

"Kollade, nej tack inte 1000:-/st!"
Användarvisningsbild
av andersbe
rudarmy skrev:kgtrimning.com tar 995 för 4st
Jpec.se tar 1095 för 4st
atechmotor.com tar 1135 för 4st

Take your pick.
Ska först göra en tryck test och kolla alla slangar.
Senast redigerad av 1 andersbe, redigerad totalt 0 gånger.
av alan
Nu tror jag inte det är broms slangen som är felet för om det skulle vara det skulle dom se ut som ballonger när du bromsade. Om bromsen tar långt ner skulle jag luft alla bromsar igen.

om det inte hjälper kolla bromsbeläggen om dom är slitna även det borde inte ha någon betydelse om inte alla fyra är helt slut.

Sen skulle jag kolla nivån på oljan så det inte läcker.

Men att det beror på att du inte har stålomspunna slangar på en bil tror jag inte alls på, dom flesta bilar har "vanliga broms slangar" vilket funkar kanon.
Användarvisningsbild
av andersbe
alan skrev:Nu tror jag inte det är broms slangen som är felet för om det skulle vara det skulle dom se ut som ballonger när du bromsade. Om bromsen tar långt ner skulle jag luft alla bromsar igen.

om det inte hjälper kolla bromsbeläggen om dom är slitna även det borde inte ha någon betydelse om inte alla fyra är helt slut.

Sen skulle jag kolla nivån på oljan så det inte läcker.

Men att det beror på att du inte har stålomspunna slangar på en bil tror jag inte alls på, dom flesta bilar har "vanliga broms slangar" vilket funkar kanon.
Har nu bytt fram bromsslangarna luftat som en galning och det blev sämre, läste att med ABS ska tändningen/motorn vara i gång får ta och
prova detta, har aldrig tidigare med ABS, att man ska ha tändningen på eller motor.
av klacken
Att man måste ha tändning på eller motorn igång för att man har ABS stämmer inte. Jag brukar sätta en slang på luftnippeln,öppna den och låta det rinna med självtryck tills det inte kommer några luftbubblor.
av rudarmy
Om det råkar vara en luftbubbla i abs-enheten så ska motorn vara i gång vid luftning.
Luftar du rätt?
Inte sett något olje läckage vid något bromsok?
Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]

Bromsvätskan kommer inte fram

Hej, jag försöker lufta bromsarna p&ari[…]

Hej Jag behöver T6-kolvar, diameter 81. Jag b[…]