Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Putte1
Fråga. Kollade och bytte båda mina tändspolar för ca 3-4 månader sedan eftersom dessa var spruckna i plasten som sitter på den avlånga delen som går ner i motorn och stiften. Nu kollade jag de jag bytt ut och båda dessa har spruckit igen. Är detta vanligt förekommande eller har jag haft otur och fått tag i måndagsexemplar. / Putte
Användarvisningsbild
av andersbe
Låter som det blir ovanligt varmt, hur är det med tempen på motorn, står visaren högt, nära rött?
Ett prov vad generatorn laddar, mutimeter över batteriet bör visa max 14volt med motorn i gång.
Sen kan man kolla tändstiften om dom är av rätt typ, kan skapa övervärme om dom är för mjuka i materialet.

Häls
Å-Nisse
av Putte1
Nä, motorn håller sig där den ska i temperatur, iaf enligt mätaren i bilen. Ska försöka mäta hur det står till med batteriet. Stiften är nybytta, Boschstift som ska vara bäst till min volvomodell enl. expertisen. Det var dem eller NGK och Boschstift var tydligen att föredra. Ska ändå försöka köpa Volvos orginalstift få se vad som händer.
Tack för svaret iaf andersb :)
av Putte1
Jag plockade dem ur en s40 på skroten. Dessa var hela och fina och likadana, alltså orginalspolar, som satt i bilen innan bytet.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Mätaren i bilen kan du inte lita på när det gäller att ha koll på mer än typ plus minus 10 grader.. den är konstruerad för att visa "normal" inom ett rätt stort område.

Nu tror jag dock inte att det är värre än att du haft otur med spolen/spolarna från skroten.

Det är lurigt att köpa elektronik från skrotade bilar tyvärr.. inte sällan man läser och hör om folk som haft samma otur som du.. nu är ju spolarna lätta att byta och kostar sällan mer än hundringen på skroten, dessutom ger dom ju rätt distinkta fel när dom går sönder, så det är ju relativt lätt att komma fram till att det är just en spole som gett sig..

Vill man inte lägga ut en förmögenhet så tar biltema runt 400 för en spole, annars kan man ju alltid beställa från tex bildelaronline24.com
av Putte1
Ok rudarmy. Så om jag köper nya t-spolar på, låt säga, vparts el. Skruvat är det nära orginal? Dessa var rätt ok prismässigt, runt 550:- /st
Användarvisningsbild
av MartinS
Min S40 2.0T-03 har nu rullat 27kmil och varje gång jag byter tändstift kikar jag efter dessa "vanliga" sprickor... Men ännu har jag inte sett några.
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]