Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Aintain
Jag har ett irriterande missljud från vänster broms bak.

När jag rullar hör jag hur det skaver emot. Det är någon typ av obalans då intervallerna mellan ljuden hänger med rotation/hastighet.
Länger jag foten på bromsen minsta lilla, tystnar ljudet. Antagligen ligger klossarna emot då.

Skivan blir inte varmare än någon av de andra skivorna. Då har jag jämfört efter 30-40 minuters körning.

Bilen är köpt begagnad för någon månad sedan så jag har inte koll på om belägg etc är bytade samtidigt eller ej men just det bromsbelägget är betydligt mer slitet än de övriga 3.

Frågan är vad det kan vara. Eller vad det mest sannolikt är så jag börjar byta saker i rätt ordning.
Är skivan skev (det vibrerar ganska ordentligt när jag bromsar) och att det är därför skivan slår emot? Är det lönt att testa att bara byta skiva eller skall jag ge mig på att byta fler grejor samtidigt? Kan jag på något vis utesluta att obalansen inte kommer från någon annan skiva.
Är det kanske handbromsen. Drar jag handbromsen drar bilen ganska kraftigt åt vänster..

Det är dags för 14000mila service snart. Vad bytas då? är det dags för bromsok eller så då kanske jag kan vänta att åtgärda det till dess?
Tackar på förhand för hjälpen att resonera sig fram till vad det mest sannolikt är.
Fixade mina bakbromsar i går, nya klossar, kolven måste skruvas in till man knappt får på broms-oket, lika på båda sidorna.

Det jag upptäkte var att styrpinnarna till oket var fast rostade på 1 av 2 då blir det problem för oket att röra sig och kan orsaka ditt problem.

Nya styr pinnar är att rekomendera även lås skruvarna, kolla även gummibäljen som sitter över styrpinnarna, en av mina var sprukna.

Det sämsta att mäcka med v40:n är att skruvar/muttrar rostar fast så jag köper alltid nya bultar och muttrar, inte så kul när man måste
använda vinkelslipen och inte har en ny bult!

Smörj allt med fett på styr pinnarna fyll även gummiskydden, gör rent i hålen för styrpinnarna etc.

Mina rek.

Häls
Å-Nissen
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]