Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hoahoa
hej jag undrar hur man monterar fastdragkrok på bilen v40 1999
finns det någon bruksanvisning och hur många skruvar sitter den med och storlek :roll:
av Isakare
Köper man en ny dragkrok är det bruksanvisning med, står även hur hårt skruvarna ska dras, så man måste ha tillgång till en momentnyckel.

Men om din bil nu inte är extremt fin, så är det nog billigare och enklare att byta bil och köpa en med dragkrok.
av Autobahn
Jag skruvade av en dragkrok på skroten och satte på min bil (s40), finns hur många som helst på skroten.

Välj en volvo original dragkrok på en bil som inte är krockad för att undvika att dragkroken blivit sned.
Gå in på en volvo verkstad och köp en monteringsanvisning (ca 50:-). Sen är det bara att skruva och besiktiga.
Det är inte så noga med momentnyckel om du har lite känsla för hur de specifiserade momenten är.

Besiktningsmannen kollar så att alla skruvar är på plats och känner lite på skruvarna. Klart ..!!

För mig gick det hala på 200:- för dragkroken ,400:- för besiktningen och 100:- för lite annat.
Användarvisningsbild
av MartinS
Numera behöver man inte besiktiga en helbilsgodkänd bil som får på sig en godkänd dragkrok..
av juste
MartinS skrev:Numera behöver man inte besiktiga en helbilsgodkänd bil som får på sig en godkänd dragkrok..
Vad betyder "helbilsgodkänd bil? Vilka är det?
Användarvisningsbild
av TommyP86
De som har dragvikter angivna i regbeviset och är helbilsgodkända. Ungefär från 97-98.
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]