Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ollerwe
#991377
Hej!

Har läst och lär mig en del om bränslesystem.
Jag har en Volvo V40 automat 98 2000cc som nu står stilla hemma på tomten. Startmotorn snurrar men motor vill inte komma igång. Jag hör en relä klicka när jag vrider nyckel till kontaktläget, säkringen för bränslepumpen är hel men, trots att jag lygt sätena och mattan kan jag inte höra något snurr från bensinpumpen.
Med en multimeter har jag konstaterat att det kommer ström till säkringen i några sekunder efter att man vrider nyckel, kanske tre fyra sekunder och sen upphör strömmen.
Jag inbillar mig att det är som det ska. Att pumpen sätts igång några sekunder för att mata bränsle till systemet men sen ska den inte behövar mera. Har jag fel? För är det så det funkar är det då fel på pumpen eller på någon sladd till pumpen, eller hur?
Tacksam för era kommentarer.

Mvh
Ollerwe
Bor på landet i Uppland och är bra på att förstå men dålig på att skruva ;-)
Volvo V40 98 Automat
Användarvisningsbild
av vetten
#991405
Du får mäta om det kommer fram ström till soppapumpen, du kommer åt den under baksätet sitter ett plastlock där under det hittar du pumpen så du kan mäta.
av Rådlös
#991442
Kolla det som vetten skriver.
Det du beskriver gäller på lite äldre bilar som har system LH 2.4. Där är det så att bränslepumpen går någon sekund när man vrider om nyckeln. Sedan är det ju meningen att man kör startmotorn och i det ligger också funktionen från vevaxelgivaren. Den skall "tala om" för styrdatorn vilken cylinder som står på tur att tända och hur dom andra cylindrarna står på vevaxeln.
Om vevaxelgivaren inte fungerar, trasig av någon okänd anledning, så kommer aldrig någon signal till styrdatorn. Och i logik med detta kommer det inget bränsle och ingen gnista i tändstiften. Styrdatorn vet ju inte när den skall spruta in bränsle och inte heller när den skall skicka en tändgnista. Det enda som fungerar normalt i det läget är startmotorn. Men den i sin tur jobbar oberoende av styrdatorn.
Detta är som sagt LH 2.4. Nu vet inte jag vad du har för motorstyrsystem, Men det ligger nära till hands att tro att ditt (okända) system jobbar på ett liknande sätt?
Det finns en liten första kontrollmöjlighet för vevaxelgivaren. I alla fall på LH 2.4. Men är endast tillämpligt om man har en varvräknare. I första läget när man vrider om nyckel och kör startmotorn kan mätarnålen i varvräknaren hoppa till något lite synligt. Om den gör det så är vevaxelgivaren hel.
Om vevaxelgivaren är trasig, så sätts det ingen felkod, för styrdatorn vet ju inte att man har försökt få "snurr" på motorn. Den har ju inte fått någon signal om det. Skulle däremot vevaxelgivaren gå sönder under färd, sätts det en felkod. Då märker ju datorn att signalen har uteblivit på något konstigt obekant vis medan övriga sensorer fortfarande är aktiva.

Detta är som sagt LH 2.4. Det kanske inte stämmer in på din bil, men ta det som ett "teoretiskt" tips.
av ollerwe
#991473
Tack vetten!
Ja, nu kan jag ta mig vidare. Jag antar att kopplingen är inkapslad. Jag ska försöka googla lite bilder för att se hur det ser ut.
Lite läskigt att öppna tanken och mäta ström i tanken. Ska jag koppla bort batteriet och mäta Ohms eller kan man man köra skarpt så att säga? Några skulle säga att jag är försiktig men jag kaller mig själv feg :-)

Mvh
Ollerwe
av ollerwe
#991476
Hej Rådlös!
Helt nytt för mig det du säger. Imorgon ska jag kolla vad som händer med varvtalsräknaren när jag försöker starta motorn och ocskå ta reda på vad det är för system. Återkommer om detta.
Mvh
Ollerwe
Användarvisningsbild
av vetten
#991571
Det ska inte vara någon större fara att mäta ström vid soppapumpen du behöver ju inte öppna tanken för att mäta det lock jag skrev om sittet bara som ett skydd över pumpen som i sin tur sitter under ytterligare ett lock så det är ingen helt öppen tank där du kan mäta du kommer däremot åt elkopplingen där så att du kan kolla med en mätare om det kommer fram ström, du borde också kunna tvångsköra pumpen därifrån för att kolla om den är sönder eller hel.
av ollerwe
#991597
Uppdatering:

Nu har jag kollat och det kommer ström (11.9 v) i några sekunder fram till pumpen när man vrider nyckeln till läge II (körläge). Det är då mycket troligt att pumpen är kass. Men hur kan man tvångsköra pumpen som extra koll?
Blev förvånad över hur fint det såg ut under locket, det verkar inte helt galet att försöka ge sig på ett pumbyte.
Eller är det lika bra att låta en verkstad göra det?
Mvh
Ollerwe
av ollerwe
#991610
Ännu en fråga:
Bild

Finns det någon knep för att få loss slangen? Jag vet inte vilken del jag ska avlägsna, om gummislangen, metalnippeln eller kanske är det något man ska göra med den där svarta, rörliga ringen närmast armaturen? Tacksam för vägledning.
Ollerwe
Användarvisningsbild
av vetten
#991643
Slangen verkar sitta med en bajonetkoppling så den borde gå att trycka och vrida loss.

Om du vill testa att tvångsköra pumpen så eftersom du har mätt att du har ström fram så vet du ju också vilket stift som det kommer ström i den kan du ju mata med 12V från exvis en batteriladdare eller ett löst batteri ett av stiften borde ju också vara jord, så om pumpen är ok borde den starta då. Menar alltså stiften som sitter på pumpen.
Vet inte vilka stift det är men du har säkert koll, är det fyra stift så är ju två till pumpen och två till soppamätaren.
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]