Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrBagis2
Hej,

Jag har en Volvo V40 1,8i med GDI motor och årets service skulle landa på 12 800kr vilket är mer än bilen är värd. Jag tänkte därför försöka utföra och lära mig hur man servar bilen själv för första gången. Häromdagen bytte jag tändstift och med rätt verktyg gick det utmärkt.

Jag har inte tummen mitt i handen. Äger en gård i Sörmland och är ganska självgående och ständigt törstig på kunskap. Igår tittade jag dock igenom "Gör det själv boken" och där var det totalt 40 moment för att byta kamrem. Tror ni att jag grejar detta eller kommer jag ta mig vatten över huvudet?

Jag har alltså instruktionsbok över hur man går tillväga. Men den säger att jag skall bygga två verktyg själv. Finns det inga vettiga att köpa? Jag äger ingen svets för att bygga verktyg.

Jag har lite svårt att förstå om jag behöver några extra verktyg utöver en vanlig uppsättning? Någon som har tips? Det blir ju inte enklare när man har en Volvo bil men en GDI motor.

Om ni är skeptiska till att jag klarar detta får ni gärna säga det. Det blir ju inte så kul om jag stöter på patrull då jag endast har en bil.

Ps. Igår när jag beställde rem och kuggar på verkstaden kom en man och en kvinna in för att säga att dom ville lämna in bilen på service för att byta ett trasigt bakljus....alla är vi uppenbarligen olika.

Stort tack på förhand för era kommentarer. :D :D :D
av Rådlös
Nu har jag ingen V40, men misstänker ändå att dessa "verktyg" som du föreslås tillverka själv är verktyg för att låsa fast kamaxlarna i motorns nolläge. För det är en viktig utgångspunkt. Sådana verktyg kan man köpa färdiga på våra bilprylvaruhus och hoppas på att dom passar för just din motor. Och om du säger vad du skall ha dom till, så blir det förmodligen rätt. Till det har du din bok som vi utgår ifrån är just till din motor också. Så med en normal ½" hylsnyckelsats och några fasta nycklar samt några skruvmejslar tror jag att du kommer att greja detta.

Det har skrivits en del om dessa kamaxelverktyg här på forumet, även med bilder, så om du söker lite tror jag du kommer att greppa detta så att det blir rätt. Annars brukar det även finnas filmer på YouTube om olika motorjobb. Kolla även där om du tycker det ser otydligt ut i boken och på forumet.

Här är ett bildexempel på verktyget: http://shop.berner.eu/berner/se/product ... tart.xhtml
Det står dessvärre inget pris.
Användarvisningsbild
av vetten
Du kommer att behöva en hel del verktyg som tidigare skrivit. En bra domkraft + pallbockar, något som du kan låsa kammarna med blocknycklar osv sen är det ju ganska trångt att komma åt allt som behöver kommas åt, du kommer att få ta loss höger motorfäste för att kunna lyfta och sänka den sidan av motorn för att komma åt, inte världens lättaste jobb men med god vilja och att inte hetsa upp sej i onödan är nog också ett plus, sen om du har någan kompis som är mekvan och kanske gjort liknande jobb tidigare så kommer du säkert att ha nytta av det.

Länken nedan gäller visserligen en vanlig V40 och ingen gdi- motor men tror att tillvägagångssättet är snarlikt.

av jeg46
Om du markerar på gamla remmen med en färgpenna vevaxel tex 1 märke på kuggen o remmen kamaxeldrevet till vänster 2 märken drevet o remmen o kamaxeldrevet till höger 3 märken drevet o remmen sen kopierar du märkena till den nya remmen när du lagt av den Givetvis måste du nolla motorn o låsa kammarna i bakkant före du börjar med detta Men studera ordentligt tex Haynesboken Lycka till! under den trånga huven
av Rådlös
En kommentar till tipset från jeg46: En färgpenna är naturligtvis bättre än inget alls, men ibland kan det bli en färgpenna på en svart yta. Det kan bli svårt att se. Därför föreslår jag, utan att nervärdera jeg46, Tippex, det finns ännu. Och det finns t.o.m som i en sorts kulspetspennor. Det går att göra måttligt breda streck med en sådan.
av benka1
Borde finnas markering på kamhjulet mot nåt o sen nolla vevaxeln :-O)
Sen spelar det ingen roll om man markerar med penna, remmen den passar in ändå,samma index på kuggarna mao..
av Rådlös
Ja, om du läser den här tråden får du lite mer grepp om själva grunderna. Alltså: Rätt verktyg av dom här beskrivna, inkluderar kamlåsningsverktyget. Rätt instruktioner, gärna en verkstadshandbok. Kolla också på YouTube, om det finns något. En bra arbetsplats. Sedan krävs det något lite mekarvana, men det förutsätter vi att du har? Eller?
Är du ovan kan det ta en hel eftermiddag. Är du van tar det "bara" en ½ eftermiddag. :roll:
av alan
Låter bra, är det något särskilt kamlåsverktyg ni kan rekommendera om man har 2.o motorn utan turbo? Har kollat lite olika klipp på YT men det framgår inte vilken motor det är bara bil modell.

Har aldrig bytt kamrem så vill göra det på en bil som det inte är så klurigt på, då jag inte har garage.

Hej Jag behöver T6-kolvar, diameter 81. Jag b[…]

Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]