Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OlofW
Jag har besiktigat en S40 - årsm 2000. Den har gått mycket lite, bara ca 4 300 mil men har stått oanvänd i varmgarage i 1 år. Bromsvärdena är bra men den tar långt ner så det blev anmärkning.

När man bromsar så är det först mycket mjukt och pedalen sjunker med lite bromsverkan. Längs ner stumnar pedalen och den ger bra bromsverkan. Det går inte att trampa i botten oavsett hur man gör och den tappar inte bromsverkan längs ner.

Finns det någon här som känner igen symtomen?
Jag har fått tipps om att det skulle vara huvudbromscylindern. Håller ni som KAN bromshydralik med om detta?

Jag har på nätet letat efter renoveringssats till huvudbromscylindern.
Vet någon om det går att köpa?
Kan man själv ”packa om” huvudbromscylindern?
Vi bytte ok på bilen för ett tag sedan och luftade runt om. Tyckte det tog helt OK i garaget, men när vi körde kändes pedalen bara svampig och tog långt ner. Efter ännu en omgång luftning kom det mer luft ur systemet, trots att det inte kom mer luft föregående gång vi gjorde luftningen. Den andra omgången gjorde att ALL luft gick ur systemet och pedalen tar nu högt och fint :D
Tack för svaren.

Det låter ju bra om det är så enkelt som luft i systemet .... men jag undrar:

Kan man få så här bra bra bromsvärden när det är luft i systemet?
Blir det inte normalt obalans när man har luft?

Mina bromsvärden är:
Fram 2,6 & 2,8
Bak 2,0 & 2,0
Luft i systemet brukar ju visa sej just som att pedalen känns mjuk och svampig i början för att sen stumma till mot slutet, så jag tycker att du ska testa att lufta igen.
Ska inte bromsarna luftas i en viss ordning också om det ska bli rätt, så har det varit på andra bilar som jag haft, börja bak och sen fram kommer dock inte ihåg i vilken ordning man ska börja på bakhjulen men det känns ju som man borde börja med höger bak och sen fortsätta med vänster bak, höger fram och sist vänster fram.
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]