Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hoppas på att kunna få lite tankar och tips med problemet.

Har ett tickande från motorn som löper från kall till varm, följer med motorvarvet hela tiden men blir varken högre/lägre.
På tomgång hörs det inte så mycket om ljudet, men vid lite varv, 2000-2500rpm hör man det hyfsat tydligt även inne i kupen med dörrarna stängda.
Ljudet har inte blivit förändrat på något sätt senaste typ 200milen.
Castrol edge 5/40 olja bytt för ca 100mil sedan inkl filter. Bara Volvo original delar vad jag känner till i motorn.
Ljudet påminner inte om ramlager ljud.

V40 2004
Motor: B4204 T3 (lättryckarn på 165hk)
Original motor, dvs inte trimmad/chipad etc.
Ca 15000mil

Felkods avläsning gjort nyligen, relaterade till motor:
EMC-61 (variabel kamaxel - VVT) Bytt för ca 5000mil sedan inkl kamrem.
EMC-A1 (motortempgivare) Bytt för några dagar sedan.
EMC-91 (momentbegränsning).
Inga lampor på instrumentpanelen lyser. Motorn går för övrigt bra, jämnt och känns inte slö eller konstig på nått sätt.
Bultarna till grenröret är kända på och alla verkar sitta som dom ska.
(felkoder raderades och ny avläsning ska göras i veckan för att se vilka som ligger kvar efter raderingen).
Volvo verkstaden som lyssnat på motorn tycker inte det låter som VVT och det bör inte uppstå så pass tidigt igen heller enligt dom.

Skruvade bort lite plast och grejer uppe på motorn och ljudet blev lite tydligare, uppfattas som det kommer från bakkant på motorn, typ nånstans kring ena kanten på ventilkåpan lite åt det högra hållet eller bakom motorn åt grenrörs hållet.
Svårt att lokalisera exakt.

Förra batteriet har sagt upp sig också och blivit bytt för typ nått år sedan, det i sig har som jag förstår det en tendens till att kunna skapa lite felkoder också.

En tanke jag får är grenrörspackningen, men det är ju även en del meck för att byta den.
Går det att kontrollera den på något sätt utan att behöva skruva bort grenröret?
Har funderat lite på om någon av dom mekaniska lyftarna kan orsaka detta ljud, har fått nämnt på annat håll att dom inte gör det.

Några andra tankar om tickande ljudet?

Ska försöka slänga upp ett ljud/film klipp på ljudet senare idag.

*edit*
Ny felkodsavsläsning gjord, nu är det bara "variabel kamaxel" som ger felkod.
Ännu en som sagt att det inte är VVTn som är trasig.
VVT är ju oljestyrd, skulle en igentäppt vevhusventilation kunna orsaka ett minskat oljetryck som VVTn reagerar på?
När man byter VVT så använder man ett verktyg som ska låsa kammarna (kammen?), finns det någon som helst möjlighet att man kan misslyckas med det så kammen kan rugga sig lite och stå aningen fel när saker dras åt igen?
Hur pass känsliga är dessa motorer mot att en kamm står pytte lite fel?
Så VVTn försöker reglera ruggningen som blivit och pga det ger felkod och det tickande ljudet?
Senast redigerad av 1 HerrKombi, redigerad totalt 0 gånger.
Ingen med någon tanke kring tickandet utifrån beskrivningen och övriga faktan?
(ska försöka få tid imorgon till ett ljud/video klipp så ljudet hörs)

Hur ligger det till med verktyget för låsningen av kammarna när man byter VVT, finns det möjlighet att kammarna ändå kan flytta sig marginellt om man inte är noga?

Hur pass känsliga är dessa motorer för kam/kammar som står fel?
Om det ev är så att ena kammen står pytte lite fel och ger felkod på VVT pga det, men går bra ändå för att VVTn justerar det kammen står fel. Är det ens möjligt?

Kan man på något sätt mäta oljetrycket uppe vid VVTn eller är det enbart oljetryck överlag som går att mäta?
Kan sämre vevhusventilation påverka VVTn i och med att den delvis är oljetrycks stryrd?
Vvt får oljetryck från olje pumpen så igensatt vevhusventilation har ingen betydelse...
Spärrar du kammarna i bakkant då du nollar motorn så borde det ej bli fel med inställningen på kamremmen det finns
2 märken i plast kåpan så svårt att missa det tycker jag har själv bytt kamdrivning inte speciellt svårt men trångt /benka1
benka1 skrev:Vvt får oljetryck från olje pumpen så igensatt vevhusventilation har ingen betydelse...
Spärrar du kammarna i bakkant då du nollar motorn så borde det ej bli fel med inställningen på kamremmen det finns
2 märken i plast kåpan så svårt att missa det tycker jag har själv bytt kamdrivning inte speciellt svårt men trångt /benka1
Hmm okej.
Så om man slarvar med nollningen så kan det bli en viss förskjutning. Om jag förstår dig rätt?
Kamrem+VVT är gjort på volvo verkstad, dock så har jag inte direkt jätte förtroende för såna mekaniker då dom flesta av dom mest klarar av att utföra service..Kanske låter lite krasst, men det är den känslan jag har fått, i och med att dom 2 senaste nu inte heller riktigt verkar va särskilt haja på nått kring V/S40 av denna generation så har jag med i tankarna att nån kan ha slarvat tidigare vid bytet. OM nu motorerna inte är super känsliga för minsta lilla felställd kam.

Vet någon hur pass känsliga motorerna är för felställd kam? Om dom ens går frammåt eller knappt visar någon symptom på det om det bara är marginelt det står fel.
Kammarna måste vara exakt inställd annars går motorn inge bra borde finnas märke i bakkant på kammarna som ska motsvara nollningen i framkant,men om du ställer vevaxeln på nollmärket så ska kammarna stämma överens med märkena i plast kåpan..
Om det visar rätt position så är det lugnt :D
Kammarna stod inte fel.

Lite videoklipp på ljudet, dock jäkligt dålig då det va rätt svårt att få själva tickandet tydligt hörbart med mob :x
Även om det kanske ser så ut så är det inte menat att filmningen ska vara riktad mot VVTn.
https://vid.me/nlVg
Själva tickandet hörs "tydligast"/bäst i det här klippet, typ efter 30sek och framåt om man lyssnar noga.
https://vid.me/o1Z1
benka1 skrev:Nockvinkeln blir lite förskjuten pga ventilspelet så någon felkod kan va möjlig.....
Nu är ju lyftarna ett relativt ovanligt problem även om man läst om några ytterst enstaka fall.
Som de ser ut med kåpan som överfall till kammarna och allt där under så går de väl knappast att mäta lite smidigt med ett bladmått för att utröna ev glapp.
Finns det nått annat smidigare sätt att verkligen säkerställa om det är en lyftare än att plocka av kåpan och typ mäta/alt byta alla lyftare för att sen se om det blev tyst på tickandet?

När du skriver "kan va möjligt", har du nån tanke om hur troligt/inte troligt det är att en dålig lyftare skulle ge felkod på VVTn?

Fan det är ju nästan så man vill skita i den här motorn och leta upp nån skojigare, men då åker man på koppling och hela den skiten också... :evil:
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]