- tis 23 jun 2015, 11:01
#983942
Hoppas på att kunna få lite tankar och tips med problemet.
Har ett tickande från motorn som löper från kall till varm, följer med motorvarvet hela tiden men blir varken högre/lägre.
På tomgång hörs det inte så mycket om ljudet, men vid lite varv, 2000-2500rpm hör man det hyfsat tydligt även inne i kupen med dörrarna stängda.
Ljudet har inte blivit förändrat på något sätt senaste typ 200milen.
Castrol edge 5/40 olja bytt för ca 100mil sedan inkl filter. Bara Volvo original delar vad jag känner till i motorn.
Ljudet påminner inte om ramlager ljud.
V40 2004
Motor: B4204 T3 (lättryckarn på 165hk)
Original motor, dvs inte trimmad/chipad etc.
Ca 15000mil
Felkods avläsning gjort nyligen, relaterade till motor:
EMC-61 (variabel kamaxel - VVT) Bytt för ca 5000mil sedan inkl kamrem.
EMC-A1 (motortempgivare) Bytt för några dagar sedan.
EMC-91 (momentbegränsning).
Inga lampor på instrumentpanelen lyser. Motorn går för övrigt bra, jämnt och känns inte slö eller konstig på nått sätt.
Bultarna till grenröret är kända på och alla verkar sitta som dom ska.
(felkoder raderades och ny avläsning ska göras i veckan för att se vilka som ligger kvar efter raderingen).
Volvo verkstaden som lyssnat på motorn tycker inte det låter som VVT och det bör inte uppstå så pass tidigt igen heller enligt dom.
Skruvade bort lite plast och grejer uppe på motorn och ljudet blev lite tydligare, uppfattas som det kommer från bakkant på motorn, typ nånstans kring ena kanten på ventilkåpan lite åt det högra hållet eller bakom motorn åt grenrörs hållet.
Svårt att lokalisera exakt.
Förra batteriet har sagt upp sig också och blivit bytt för typ nått år sedan, det i sig har som jag förstår det en tendens till att kunna skapa lite felkoder också.
En tanke jag får är grenrörspackningen, men det är ju även en del meck för att byta den.
Går det att kontrollera den på något sätt utan att behöva skruva bort grenröret?
Har funderat lite på om någon av dom mekaniska lyftarna kan orsaka detta ljud, har fått nämnt på annat håll att dom inte gör det.
Några andra tankar om tickande ljudet?
Ska försöka slänga upp ett ljud/film klipp på ljudet senare idag.
*edit*
Ny felkodsavsläsning gjord, nu är det bara "variabel kamaxel" som ger felkod.
Ännu en som sagt att det inte är VVTn som är trasig.
VVT är ju oljestyrd, skulle en igentäppt vevhusventilation kunna orsaka ett minskat oljetryck som VVTn reagerar på?
När man byter VVT så använder man ett verktyg som ska låsa kammarna (kammen?), finns det någon som helst möjlighet att man kan misslyckas med det så kammen kan rugga sig lite och stå aningen fel när saker dras åt igen?
Hur pass känsliga är dessa motorer mot att en kamm står pytte lite fel?
Så VVTn försöker reglera ruggningen som blivit och pga det ger felkod och det tickande ljudet?
Har ett tickande från motorn som löper från kall till varm, följer med motorvarvet hela tiden men blir varken högre/lägre.
På tomgång hörs det inte så mycket om ljudet, men vid lite varv, 2000-2500rpm hör man det hyfsat tydligt även inne i kupen med dörrarna stängda.
Ljudet har inte blivit förändrat på något sätt senaste typ 200milen.
Castrol edge 5/40 olja bytt för ca 100mil sedan inkl filter. Bara Volvo original delar vad jag känner till i motorn.
Ljudet påminner inte om ramlager ljud.
V40 2004
Motor: B4204 T3 (lättryckarn på 165hk)
Original motor, dvs inte trimmad/chipad etc.
Ca 15000mil
Felkods avläsning gjort nyligen, relaterade till motor:
EMC-61 (variabel kamaxel - VVT) Bytt för ca 5000mil sedan inkl kamrem.
EMC-A1 (motortempgivare) Bytt för några dagar sedan.
EMC-91 (momentbegränsning).
Inga lampor på instrumentpanelen lyser. Motorn går för övrigt bra, jämnt och känns inte slö eller konstig på nått sätt.
Bultarna till grenröret är kända på och alla verkar sitta som dom ska.
(felkoder raderades och ny avläsning ska göras i veckan för att se vilka som ligger kvar efter raderingen).
Volvo verkstaden som lyssnat på motorn tycker inte det låter som VVT och det bör inte uppstå så pass tidigt igen heller enligt dom.
Skruvade bort lite plast och grejer uppe på motorn och ljudet blev lite tydligare, uppfattas som det kommer från bakkant på motorn, typ nånstans kring ena kanten på ventilkåpan lite åt det högra hållet eller bakom motorn åt grenrörs hållet.
Svårt att lokalisera exakt.
Förra batteriet har sagt upp sig också och blivit bytt för typ nått år sedan, det i sig har som jag förstår det en tendens till att kunna skapa lite felkoder också.
En tanke jag får är grenrörspackningen, men det är ju även en del meck för att byta den.
Går det att kontrollera den på något sätt utan att behöva skruva bort grenröret?
Har funderat lite på om någon av dom mekaniska lyftarna kan orsaka detta ljud, har fått nämnt på annat håll att dom inte gör det.
Några andra tankar om tickande ljudet?
Ska försöka slänga upp ett ljud/film klipp på ljudet senare idag.
*edit*
Ny felkodsavsläsning gjord, nu är det bara "variabel kamaxel" som ger felkod.
Ännu en som sagt att det inte är VVTn som är trasig.
VVT är ju oljestyrd, skulle en igentäppt vevhusventilation kunna orsaka ett minskat oljetryck som VVTn reagerar på?
När man byter VVT så använder man ett verktyg som ska låsa kammarna (kammen?), finns det någon som helst möjlighet att man kan misslyckas med det så kammen kan rugga sig lite och stå aningen fel när saker dras åt igen?
Hur pass känsliga är dessa motorer mot att en kamm står pytte lite fel?
Så VVTn försöker reglera ruggningen som blivit och pga det ger felkod och det tickande ljudet?
Senast redigerad av 1 HerrKombi, redigerad totalt 0 gånger.