Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja, jag har sökt, här och på nätet... Och försökt "allt":
Ny soppapump (den går hela tiden)
Nytt filter
Ny LMM (och släckt felkoden)
Nya tändspolar
Nytt luftfilter
Ny tempgivare
Bränsletryck ok
Kört m. öppet tanklock
Sprutat startgas runt motorn - inga läckage
Kontaktspray/kollat alla kontakter
Bytt soppapumpsrelä
Kollat alla säkringar

Men problemet kvarstår: den startar fint, står bra på tomgång, varvar bra. Går att köra någon minut, bra drag i motorn. Sedan dör den, som vid soppatorsk ungefär. Vilar den någon minut kan man starta och köra några hundra meter (som bäst) för att sedan dö igen. Inga varningslampor tänds. Lite! oljekladd under motorkåpan, vid tändspolarna.

Har slut ideer, ska skaffa en riktig felkodsläsare (VAG-COM kunde se lmm-felkod och sedan släcka den, ser inga övriga felkoder).
Förslag? Nya tändstift är på G men borde ju inte ge detta fel. Eller?
Tacksam för tips. Bilen är en V40 T4 -98 som gått c:a 22000 mil. Senaste året gått som ett skott, vet ej om den är chippad.
//Fredrik
Sitter och funderar, efter några minuters körning dör den, om du har den avstängt nån minut så startar den igen

Hur pass långt hinner du på de minuterna, tänker främst på motortemp?

Sitter en del givare på motorn som nån kan vara på väg och ge sig och är känslig för värme.

Läste nån annanstans ett liknande problem men dennas bil gick i så kallat felsäkert läge när detta hände
så man kunde komma undan om man stog tokigt till eller köra till verkstad

Ska försöka leta på det
Nu har jag läst felkoder med EODB-facile och OBD Autodoctor och det är 0 (noll) felkoder :???: . Enligt programmen ska man få koderna i gratisversionen iallafall.
Så då undrar man ju... Fel som inte ger felkoder borde väl vara rent mekaniska (typ klämd soppaslang) eller?
Vaffan... :(
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]