Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av antesvolvos400
#980114
Jag har märkt att när jag kört bilen varm är behållaren för glykolen nästan tom, men när bilen är kall så ligger det mellan min och max.
Har tidigare nog bara kollat när bilen inte är körd så mycket. Ska det vara så eller ska man fylla på mer?
av Rådlös
#980587
Det borde vara tvärtom. Alltså att när motorn och kylvätskan är varm, så skall nivån vara synlig och nästan hög i expansionskärlet. (Det du kallar glykolbehållaren) När motorn har kallnat så minskar ju vätskan i volym och "drar ihop sig". Då bör det vara nästan tomt i kärlet. Har du behövt fylla på vätska? Fungerar t.ex kupévärmen och defrostern fullt ut? Är locket till expansionskärlet helt? Det skall kunna öppna sig lite vid övertryck. Den undre platta delen på locket skall alltså vara fjäderbelastad. Ryker det vitt ur avgasröret?
av benka1
#980629
Tycker det låter som det är luft i systemet beroende på någon läcka-pröva o lufta ur sitter en urluftnings ventil på en slang
som går ner till kylaren(undre)!
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]