Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har sedan jag köpte bilen för flera år sedan blivit retad för att jag bara har en "halv" bil när jag inte har dragkrok på den och nu orkar jag inte smöra för svärmor längre för att låna hennes bil.
Sagt och gjort, var iväg till skroten idag och fick tag på en riktigt fin dragkrok för en tusenlapp:
Bild

Vad är det jag bör tänka på eller är det bara att hitta rätt skruvhål och dra dit den som bara fan? ska jag ta bort underredsmassa eller liknande på balkarna t.ex. och ser den komplett ut?
Kollar man på t.ex. biltemas modell så är det ju en massa fler delar (http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/ ... 98_man.pdf) men då är det ju inte volvo original förstås!

Tänkte sätta dit den till helgen så om det är något speciellt jag behöver skaffa i förväg så säg gärna till! Funderar förresten på att kanske blästra den och köra på hammarlack men vad tror ni, onödigt kanske?
Underredsmassan skall bort på anliggningsytorna. Det får endast finnas den tunna ytan med lack där. Det är inte fel att lackera med en hållbar lack.
När jag lät byta dragkrok, det var på den gamla tiden, så var det nästan viktigare att ha alla papper på dragkroken och en stämpel med underskrift att den hade monterats efter givna direktiv, än att själva dragkroken satt riktigt vid besiktningen. Dom var inte under bilen och tittade. Som sagt, dom tittade mer i pappren.
Reglerna har ändrats för ett par år sedan. Men för att slippa "sura kommentarer" vid framtida besiktningar, se till att det blir fullgott monterat. Inget hastverk.
Jo det var ju riktigt petigt innan med att montera dit en dragkrok. Hade en diskussion med besiktningskillen sist jag var dit om det hur vrickat det är numera, om du monterar bort en dragkrok måste du regga om den men inte om du monterar dit en ny... på vilket sätt kan det vara petigare hur du tar bort den?

Köpte lite underredsmassa idag så att jag kan kleta på i efterhand, hade det inte regnat så förbenat hade jag blästrat den med men hoppas på bättre väder i morgon!
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]