Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av topforward23
#978429
Tjena! Är rätt okunnig inom detta ämne så skriv på ett språk så jag förstår hehe!
Har precis köpt en s40 -99 som har gått som en klocka, den har dock varit lite segstartad. Man har fått nöta ett tag på startmotorn innan den gått igång men när den är igång gick den som en klocka.
Nu i fredags hade jag åkt motorväg i ca. 3 mil när jag svängde in vid en rastplats. Startade bilen igen och den startade utan bekymmer. Började köra och när jag kommer ut i accerelationsfältet börjar bilen hoppa och bete sig illa. När man gasade var det som att den kvävde sig själv.
Svängde av och stannade och stängde av bilen. Startade den igen och det var inga problem att starta den. Men den gick knappt på tomgången, gasade man och släppte dog den men om man höll lite varv på den eller piskade på den så gick den hur fint som helst. När man la i växel och försökte åka dog den direkt när man släppte kopplingen och försökte gasa. Testade starta den dagen efter och den startade direkt och gick på tomgången, gasade man till gick den ner på typ 800rpm när man släppte så den stog och försökte hacka sig tillbaka till "normala" varv. Samma visa igen, går inte att köra.
Bilen är servad för cirka 200 mil sedan med olja och dylikt. Har kollat säkringarna men ingen var bränd. Har dock nyligen bytt luftfilter, kan det påverka?
Förlåt för långt inlägg men vill förklara så utförligt som möjligt.
Har ni några teorier så spotta ur er allt möjligt!
Tack på förhand
Volvo s40 2.0T 158hk
av Rådlös
#978465
Jag har ingen S/V40, men för mig låter det som ett sotigt och smutsigt gasspjäll. Kolla detta och gör rent vid behov. Använd lacknafta eller något liknande lösningsmedel.
Gasspjället sitter alltså efter luftfiltret, alldeles när luften skall blåsa in i motorn. Det är ett spjäll som motsvaras av gamla tiders gasspjäll i förgasare, men du har ingen sådan utan det är bara luften som regleras där. Sotet och smutsen kommer via vevhusventilationen och EGR-funktionen.

Detta är min hypotes. Det kan naturligtvis vara hundra andra felorsaker. Men ett uppslag att börja med.
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]