Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mark22
1. Hej har köpt V40 2.0t -00 som nu gått 10500mil. Den tidigare ägaren hade bytt vä framfjäder, och för ett tag sedan gick hö framfjäder.
( med framfjäder menar jag den stora fjädern som sitter bakom däcken )

Är två fjäderbrott normalt eller indikerar de brustna fjädrarna något större fel?
( bilen har körts lugnt )

2. När jag körde landsväg i mörker så upptäckte jag att heljuset var under all kritik. Går det att låta tex bilia byta ut själva lampan till något starkare eller måste man köpa extraljus ?

3. Någon som kan rekommdera tysta och bra sommardäck till bilen.

Tack på förhand! :D
av jbl
Fjäderbrott kan nog hända även om jag tror att det är ovanligt. Osäker på detta.

Angående heljuset så är det extraljus som gäller antingen en ramp eller det bättre med Bigknick225 eller Hella 3000.

Jag gillar Michelin primacy som ett exempel. Tysta, bra livslängd, bra bränsle ekonomi.
av Basseman
Jag hade även ett fjäderbrott på min V40 2.0T..Tänk på att om du bytar fjädern så passa även på att byta isolatorn (heter så på bilia fast det är fjäderbenslager) och fjädertallriken & packningen.
Med egen köpta delar på bilia och montering på speedy gick det loss på 2100:- totalt.
av Mark22
Basseman skrev:Jag hade även ett fjäderbrott på min V40 2.0T..Tänk på att om du bytar fjädern så passa även på att byta isolatorn (heter så på bilia fast det är fjäderbenslager) och fjädertallriken & packningen.
Med egen köpta delar på bilia och montering på speedy gick det loss på 2100:- totalt.
Du har så rätt, jag har redan bytt fjädern men det knarra fortfarande lite vid rattutslag.
Man skulle bytta allt på en gång. Nu är det väl någon packning som är torr och spökar.

Tack för tipsen.

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]