Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RaggeNo1
För en vecka sedam började bromslampan lysa och till min förvåning var behållaren till brolsvätskan mer eller mindre tom.

Jag fyllde på kollade upp problemet dagen efter.
Klossarna såg ut som på bilden.

Bild

Jag tryckte tillbaka kolvarna och satte dit nya klossarna.

Idag när jag kom ut såg jag en liten fläck på marken och ja, det saknades lite bromsvätska i behållaren.
Jag tåg en bild på hur det ser ut, man ser att det läcker men jag kan inte förstå varifrån det kommer.
Bild

Har någon haft samma problem, eller kan tyda varifrån det läcker?
Bilagor
uploadfromtaptalk1428827262787.jpg
uploadfromtaptalk1428827262787.jpg (1.98 MiB) Visad 386 gånger
uploadfromtaptalk1428827076697.jpg
uploadfromtaptalk1428827076697.jpg (679.85 KiB) Visad 385 gånger
Användarvisningsbild
av RaggeNo1
StefanN skrev:Känns som allt i dina bromsar verkar rätt slut, oket såg ju inte roligt ut.
Näe, efter lite Googletid hittade jag att det är oket som är kasst. En snubbe hade haft samma problem, även där vänster bak.

Blir Biltema i eftermiddag.

Det är tydligen axeln inne i oket som blir otät och är uppenbarligen en "barnsjukdom" på S/V40
Användarvisningsbild
av MartinS
StefanN skrev:Du lär ju byta bägge oken om du ska få lika bromsvärden, annars går den inte igenom besiktningen.
Varför skulle man byta ett fungerande ok? Man byter det bromsok som är kass.
Användarvisningsbild
av MartinS
StefanN skrev:Har man ett nytt och ett gammalt får du inte godkända värden, det får inte diffa på bromsproven.
Om oken är hela är spelar det ingen roll om det är gammalt eller nytt, huvudsaken är att det fungerar, och fungerar ett gammal trycker det ut kolven lika hårt som ett nytt. Om du får skeva bromsvärden när du endast bytt ett ok, så är det andra oket också dåligt.
Användarvisningsbild
av RaggeNo1
StefanN skrev:Har man ett nytt och ett gammalt får du inte godkända värden, det får inte diffa på bromsproven.
Precis som Martin säger spelar det inte ngn som helst roll om ett eller båda är nya, så länge båda fungerar.
Då skulle man med ditt tillvägagånssätt inte kunna byta till rtt begagnat heller?
MartinS skrev:
Om oken är hela är spelar det ingen roll om det är gammalt eller nytt, huvudsaken är att det fungerar, och fungerar ett gammal trycker det ut kolven lika hårt som ett nytt. Om du får skeva bromsvärden när du endast bytt ett ok, så är det andra oket också dåligt.

Kommer beställa sensor insugstryck och sensor[…]

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]