Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av benka1
Lyft upp bilen på höger sida ,plocka bort hjulet ta lös innerskärmen då ser du pumpen som sitter fram mot stötfångarn som jag tror bara är att dra upp sitter i en gummibussning eller nåt sånt :-)
av jeg46
Enligt Haynesboken tar du bort höger framhjul + innerskärm o kåpan under motorn för att komma åt behållaren o pumpen 3 skiftnycklar enligt boken så det bör du klara :D
av ed
Så här gjorde jag på min V40 från 2001, hoppas det hjälper. Borde vara nåt liknande för dig fast att du byter pumpen som styr spolningen på framrutan då.. :)

Jaha, nu har jag facit! :) På min 2001a iaf..

Bort med stänkskydd framför höger framhjul-en plastplupp och en stjärnskruv. Vika undan plasten och du ser spolarvätskebehållaren samt ena spolarpumpen. Den som sitter baktill på spolarvätskebehållaren och delvis är röd till färgen styr bakrutans spolarvätska, det är nu fastställt. Bort med slangen och kontaktstycket och vicka ut pumpen. Ner med den nya pumpen, spruta lite kontaktvätska i kontaktstycket och sätta på kontaktstycket och sen trä på slangen på pumpen, sätta tillbaka pumpen på dess rätta ställe och vrid pumpen 45 grader så slangpipen pekar inåt motorn. När jag drog undan stänkskyddet såg jag förresten att pumpen vridit sig 45 grader och pekade "bakåt" vilket innebar att slangen låg i kläm 90 grader mot stänkskyddet, värt att tänka på. In i kupén och testspola..go känsla att höra surret från spolarmotorn och se vätska rinna nerför bakrutan.. :-)-)

Kul med förhållandevis enkelt mek som ger snabbt resultat! :)

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]

Nu tar Volvos "eminenta mjukvarutekniker &q[…]