- lör 04 apr 2015, 18:18
#963051
Hej,
Bilen i fråga är en S40, 2.0 från 2001.
Det är som så att jag har noterat att kylvätskenivån har ökat av sig själv i bilen, igår såg jag att nivån låg långt över "max" strecket, tömde då ur tills nivån låg mitt emellan min och max.
Efter en regnig natt och en runda ner på byn och tillbaka noterar jag att kylvätskenivån nu återigen har lagt sig över max strecket. ?:-/
Jag kontrollerade även oljan och såg att det det finns en slags ljusbrun-aktig sörja/skum i röret samt på oljestickan (ovanför oljenivån på stickan), själva oljan vart svart och ser fin ut.
Om jag inte ser helt fel så ser det ut som att det finns ett fåtal små partiklar i kylvätskan, blänkande partiklar.
I övrigt går bilen bra, den startar som den ska och låter väl därefter.
Det man kan höra efter man kört en runda och ställer bilen på tomgång är ett slags tickande ljud, tick - tick - tick som låter rätt högt.
Jag har även ett dåligt lager på ingående axel i växellådan, d.v.s det skrapar lite lätt på växel 2-3-4, värst är det på fjärde växeln. På femte växeln verkar ljudet avta helt.
Några funderingar och tankar från er mer kunniga? Det som oroar mig mest är kylvätskenivån, det känns väldigt konstigt.
Mvh.
Bilen i fråga är en S40, 2.0 från 2001.
Det är som så att jag har noterat att kylvätskenivån har ökat av sig själv i bilen, igår såg jag att nivån låg långt över "max" strecket, tömde då ur tills nivån låg mitt emellan min och max.
Efter en regnig natt och en runda ner på byn och tillbaka noterar jag att kylvätskenivån nu återigen har lagt sig över max strecket. ?:-/
Jag kontrollerade även oljan och såg att det det finns en slags ljusbrun-aktig sörja/skum i röret samt på oljestickan (ovanför oljenivån på stickan), själva oljan vart svart och ser fin ut.
Om jag inte ser helt fel så ser det ut som att det finns ett fåtal små partiklar i kylvätskan, blänkande partiklar.
I övrigt går bilen bra, den startar som den ska och låter väl därefter.
Det man kan höra efter man kört en runda och ställer bilen på tomgång är ett slags tickande ljud, tick - tick - tick som låter rätt högt.
Jag har även ett dåligt lager på ingående axel i växellådan, d.v.s det skrapar lite lätt på växel 2-3-4, värst är det på fjärde växeln. På femte växeln verkar ljudet avta helt.
Några funderingar och tankar från er mer kunniga? Det som oroar mig mest är kylvätskenivån, det känns väldigt konstigt.
Mvh.