Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wooglepie
Hej,

Bilen i fråga är en S40, 2.0 från 2001.
Det är som så att jag har noterat att kylvätskenivån har ökat av sig själv i bilen, igår såg jag att nivån låg långt över "max" strecket, tömde då ur tills nivån låg mitt emellan min och max.

Efter en regnig natt och en runda ner på byn och tillbaka noterar jag att kylvätskenivån nu återigen har lagt sig över max strecket. ?:-/

Jag kontrollerade även oljan och såg att det det finns en slags ljusbrun-aktig sörja/skum i röret samt på oljestickan (ovanför oljenivån på stickan), själva oljan vart svart och ser fin ut.

Om jag inte ser helt fel så ser det ut som att det finns ett fåtal små partiklar i kylvätskan, blänkande partiklar.
I övrigt går bilen bra, den startar som den ska och låter väl därefter.

Det man kan höra efter man kört en runda och ställer bilen på tomgång är ett slags tickande ljud, tick - tick - tick som låter rätt högt.

Jag har även ett dåligt lager på ingående axel i växellådan, d.v.s det skrapar lite lätt på växel 2-3-4, värst är det på fjärde växeln. På femte växeln verkar ljudet avta helt.

Några funderingar och tankar från er mer kunniga? Det som oroar mig mest är kylvätskenivån, det känns väldigt konstigt.

Mvh.
av nilszonjohan
är bilen servad som den ska?
på 850 har jag för mig att oljestickan nästan alltid har "en slags ljusbrun-aktig sörja/skum i röret samt på oljestickan" om den inte är regelbundet servad ( kan ha fel men har sett väldigt många speciellt volvos som har detta, och det är inget skadligt.

tickandet är säkert lyftarna som låter ( ev pga uteblivna oljebyte)

kontrollerar du aldrig kylarvattnet när motorn är kall?
av Wooglepie
Enligt serviceboken ska bilen vara servad som den skall, är igång med att byta ut bränslefilter / oljefilter, olja samt belägg. Bytte ut belägg och glidpinnar på de bakre oken igår då dessa givetvis kärvat.

När jag kontrollerade kylvätskenivån igår kväll vart motorn så kall den kan vara efter att ha stått still i många timmar.

Oljenivån just nu ligger ungefär en centimeter ovanför "min" strecket på stickan.

Skall ta en titt senare ikväll på kylvätskenivån när den kallnat rejält, går det göra något åt tickandet?
Ställa in lyftarna eller det är kanske en svår / icke kostnadseffektiv procedur på min gamla bil?

Tack för svaret!
av nilszonjohan
tror det är bättre att leva med tickandet, du kan ju köra en "motorrengöring" i oljan och sen byta olja det kan ta bort tickandet.
motorrengöringsmedel kostar runt 120kr och ska köras runt i motorn 15min ungefär , detta har jag kört i ett par volvos men aldrig märkt att bilen slutat ticka efteråt tyvärr, så jag hade nog hellre kört ett ytterligare oljebyte.
av Wooglepie
A'right, blir kanske bättre efter oljebytet som du säger.
Kollade precis kylvätskan igen, nivån ligger fortfarande över max strecket.
Mycket märkligt, får tömma ur den igen eller byta helt och se vad som händer.

Att vätskan stiger, kan det vara lika allvarligt som om den skulle läcka vätska?
Mvh.
av nilszonjohan
Har aldrig vart med om att kylarvätskan ökar :/

men gör ett byte, skölj ur ordentligt med vanligt vatten.
sen när du fyller på är det viktigt att redan ha blandat glykol och vatten så du har full koll på blandningen.

glöm ej att lufta efteråt och kontrollera tempen så den inte går varm.
( luftskruv finns på slang till höger om gasspjället och tomgångsmotorn ( har för mig den är röd ) öppna den och när det enbart kommer vatten/ glykol utan luft så är det klart =)
av Wooglepie
Inte vad jag märkt, dock har jag inte mycket till luktsinne.
Den smakar dock väldigt beskt, fick i mig en del i går nämligen. :???:

Men om vi nu ponerar att den gör det fram tills jag dubbelkollat, vad skulle det innebära?
Mvh.
av rid54
Avgaser i kylvätskan kan vara läckande topplockspackning. "Besk" smak, hmmm; det är ju ingen gourmetsoppa men det dominerande intrycket brukar vara "sött", pga själva etylenglykolen.

Ett problem kan ju vara att när det skapas övertryck, så att vätska trycks ut i expansionskärlet när motorn går, men att sedan inte lockets inloppsventil öppnar, så att det sugs in luft i systemet på något annat ställe när motorn kallnar. Bästa är kanske att provtrycka systemet med varm o kall motor.
av Wooglepie
Aha, haha, "gourmetsoppa". :) Kylarvätskan är förresten blå om det spelar någon roll.
Blir väl en sväng till verkstaden någon gång nästa vecka för att provtrycka kylsystemet, under tiden tänkte jag att jag kanske kunde tappa ur kylaren igen tills den hamnar mellan min / max.

Sedan köra en sväng tills motorn blivit varm, stanna, öppna huven och kolla nivån. Om nivån är bra då men ökat efter att motorn kallnat så är risken stor att min topp alltså läcker?

EDIT: Skulle ner till byn nyss, kontrollerade kylvätskenivån innan jag körde. Efter en kall natt så har nivån sjunkit ner till MAX strecket.

Mvh.
Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]

Nu tar Volvos "eminenta mjukvarutekniker &q[…]

Oftast motorcyklister som tycker det är smart[…]