Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Köpte en V40 2,0t igår av en bekant som pendlat långa avstånd de senaste 2 åren.
För 3 veckor sen tändes motorlampan på bilen och vi släckte den med mitt instrument och det gick att köra 1 vecka innan det kom igen, nu köpte han en ny volvo v40 och då fick jag loss hans gamla 2001a billigt, men felet kvarstår

Har gjort detta:

- Kontrollerat luftfilter ( ser bra ut och har dammsugat det, är ett original volvo filter och bytat förra året )
- Bytt olja och filter
- Kontrollerat de enklaste slangarna och rengjort anslutningarna på dessa som syns uppifrån

Symptom

- Fungerar 20-30min körning sen vid ett stoppljus eller långsammare körning så tänds motorlampan och bilen går sämre.

inga startproblem

dock när jag stänger av bilen och öppnar bildörren så hör jag från motorrummet ett väsande ljud ( precis som en luftläcka ) så det borde vara ngt som suger direkt när man stänger motorn ?

Har inte återställt systemet ( koppla bort minuspolen ) utan bara nollställd obd med kinaavläsare.

Vore tacksam för all hjälp ni kan ge , det hade vart otroligt kul att fixa felet!
Söker man på felkoden så är det map-sensorn som strular,tror att den kallas magnetventil på dessa modeller o där finns 3 st slangar borde vara nån av dom som läcker??
Sitter bakom luftburken ....
Såg oxå att det sitter en sensor som mäter lufttrycket i nån av slangarna övre tror jag från turbon,kan ju vara att det läcker i själva sensorn eller att det är en spricka i tryckslangen!!!
Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]

Nu tar Volvos "eminenta mjukvarutekniker &q[…]

Oftast motorcyklister som tycker det är smart[…]