Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av whitethrash
Oljetryckslampan började lysa under färd igår och jag bytte givare idag (eftersom det är ett vanligt fel), lampan lyser fortfarande, är det så att den kan lysa för att den ligger kvar som en felkod eller är problemet nått annat då?.
Och hur kan man enklast se om motorn pumpar runt oljan som den ska?.
Tack på förhand / Kenny
Användarvisningsbild
av vetten
Oljetrycket brukar ju öka när man gasar på lite då borde ju lampan också reagera, tror knappast att det ska ligga någon felkod kvar efter byte men man vet ju aldrig. Har du kollat så att det inte är något fel med kontakten eller kabelbrott någonstans? Testa att be någon kolla om lampan reagerar (slocknar) medans du ruckar på kablarna vid givaren och där dom går ihop i kabelhärvan.
vetten skrev:Oljetrycket brukar ju öka när man gasar på lite då borde ju lampan också reagera, tror knappast att det ska ligga någon felkod kvar efter byte men man vet ju aldrig. Har du kollat så att det inte är något fel med kontakten eller kabelbrott någonstans? Testa att be någon kolla om lampan reagerar (slocknar) medans du ruckar på kablarna vid givaren och där dom går ihop i kabelhärvan.
kollade efter felkoder igår men ingenting där.
Har även provat att dra ur kontakten men lampan lyser fast den är utdragen. Borde inte den slockna då kan jag tycka?
Går vidare idag med att byta olja och filter få se om det hjälper. Kanske köper en oljetrycksmätare också och kopplar in så man kan se vad trycket ligger på.
Har just ingen aning om vad man ska göra annars.
Har bytt olja och filter nu, kan berätta att det satt inget filter där när jag monterade ner det, ägaren innan mig (har ägt bilen själv i knappt ett år) har tydligen tyckt att man inte behöver ha ett sånt :twisted:
Men lampan lyser än, så nu vet jag inte längre vad jag ska göra.
Funderar på att köpa en oljetrycksmätare på biltema, är det nån som vet om dom är svåra att koppla in?
klacken skrev::shock: har du kört utan filter så är nog risken stor att lampan lyser just för att det inte finns oljetryck.
kruxet är ju just den att jag har haft bilen ett tag och det är just nu lampan börjat lysa,tryck borde det ju vart ändå, annars borde skiten rasat för längesen eller?
Användarvisningsbild
av vetten
En av orsakerna till att jag alltid byter olja och filter varje gång jag köper en begagnad bil är just att jag aldrig litar på att detta är gjort av tidigare ägare oavsett vad hen säger. Filtert sitter ju där av en orsak nämligen att rena oljan från sådana partiklar som kan slita och skita ner en motor och på det sättet slita ner den.
Hur många mil har du kört den sen du köpte den? Den som ägde bilen före dej kan ju ha kört åtskilliga mil utan filter innan du köpte den. Det kan ju också vara så att oljepumpen har blivit sliten i onödan av all skitig olja som den pumpat genom och inte orkar hålla rätt tryck, det sitter ju en oljetrycksventil i pumpen som är till för att motorn har rätt oljetryck, brukar ofta bestå av en fjäderbelastad kula och om den blir sliten så orkar den inte hålla tryck utan släpper förbi oljan för lätt.
vetten skrev:En av orsakerna till att jag alltid byter olja och filter varje gång jag köper en begagnad bil är just att jag aldrig litar på att detta är gjort av tidigare ägare oavsett vad hen säger. Filtert sitter ju där av en orsak nämligen att rena oljan från sådana partiklar som kan slita och skita ner en motor och på det sättet slita ner den.
Hur många mil har du kört den sen du köpte den? Den som ägde bilen före dej kan ju ha kört åtskilliga mil utan filter innan du köpte den.
Ja jag har ju pendlat med den dagligen i nästan ett år 4 mil om dagen minst. Utöver det åkt och handlat osv, vanlig varddagskörning.
Men nu sitter det filter i den iaf och ny olja.
Nu är det just trycket som är problemet, eller vad det nu är. Lampan lyser med sin tillvaro och vet inte vad jag ska göra.
Har bytt givare
Bytt olja och filter.
provat att jorda kabeln för att se om den slocknar men det gör den inte.
Nästa steg är att lämna in den på volvo så får dom göra en tryckkoll där.
Tycker den borde låta illa som fan när den är igång om det är trycket som är problemet, eftersom det är hydrauliska lyftare i den.
Eller är jag helt ute och cyklar?
Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]

Nu tar Volvos "eminenta mjukvarutekniker &q[…]

Oftast motorcyklister som tycker det är smart[…]