Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matssoderstrom
Hej
Har ett irriterande knackljud som varit ett tag nu. Låter mest när bilen blir varm.
Bytte vvt solenoid för nåt år sen, knackade som en diesel innan det bytet.
Kan också slamra lite i motorn ibland(?), men mest är det knacket.
Bilen går för övrigt bra, och andra sidan hörs ju inte så mycket av motorljudet nu med vinterdäck och fläkt som går.
Jag vet att det finns en massa trådar om liknande men...
Så här låter det i dagsläget.

Några tips vad det kan vara?
/Mats
av benka1
Nope det där är inget ventilknack möjligen hydrallyftar knack, fast vet inte om dessa motorer har ventiltrycksutjämnare eller shims?
Tycker fortfarande att det låter som vvt problem,pröva o byt olja skippa helsyntet nu pröva en annan viskotitet typ 10-40 då märker du om knacket är releterat till vvt,n,är det nåt med ventilerna så borde det bli bättre tycker man....
av benka1
benka1 skrev:Nope det där är inget ventilknack möjligen hydrallyftar knack, fast vet inte om dessa motorer har ventiltrycksutjämnare eller shims?
Tycker fortfarande att det låter som vvt problem,pröva o byt olja skippa helsyntet nu pröva en annan viskotitet typ 10-40 då märker du om knacket är releterat till vvt,n,är det nåt med ventilerna så borde det bli bättre tycker man....
Har tidigare hört många motorer av den nyare som låter så där möjligt att det låter så där alu block topp lite som isolerar ljudet,min 98 t4 låter lite lätt fast inte på den där graden av ljud,måste gå ut o spela in lite tror jag :-)
Användarvisningsbild
av DTJ
Inga hydraullyftare på denna motor!
Stort ventilspel skulle jag tro
Finns inga shims heller, man byter hela ventllyftaren (tryckaren) vid justering

//
av matssoderstrom
Tack för tipset med att byta olja. Tycker dock att det är märkligt att en ny vvt skulle rasa efter typ 1500 mil om ens det. Får kolla med meken som bytte den för ca 18 månader sen. Det var inte direkt gratis och göra samma sak igen. Då börjar man fundera på om det är nåt annat som får vvt:n att haverera. Får hoppas bettan rullar över påskhelgen i alla fall:)
/Mats
av benka1
Va ut o lyssna på min motor precis o filma ljudet fast filen va för stor för att ladda ner men man hör alla oljud i denna lågfriktions motor o tror du ej behöver va orolig för din-min låter oxå rejält fast lite snällare möjligt vis,innifrån cupen hörs inget på min bil :D
Användarvisningsbild
av DTJ
matssoderstrom skrev:Tack för tipset med att byta olja. Tycker dock att det är märkligt att en ny vvt skulle rasa efter typ 1500 mil om ens det. Får kolla med meken som bytte den för ca 18 månader sen. Det var inte direkt gratis och göra samma sak igen. Då börjar man fundera på om det är nåt annat som får vvt:n att haverera. Får hoppas bettan rullar över påskhelgen i alla fall:)
/Mats
Hur långt har bilen gått?
av matssoderstrom
Hörs inte särskilt mycket från kupén i min heller, men glider förbi verkstan nästa vecka så få de lyssna och klia sig i skallen. Better safe than sorry. Tack för svar.
/Mats

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]

Nu tar Volvos "eminenta mjukvarutekniker &q[…]