Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Liverbird1892
Tjena!
Har en volvo V40 T4 1.9 200hk -00 som har problem med tomgången vid start och gaspådrag. Antingen så dör motorn helt och hållet eller så går den ner och jobbar på väldigt låga varv. I videon så är visserligen bilen kallstartad men den beter sig likadant när motorn är varm.
Den har varit inne på verkstan där jag fick felkod på Luftmassemätaren samt att batteriet var kasst. Nu är båda batteri och LMM bytt till nya fräscha grejer men problemet kvarstår.
Bilen gick dock bra ett par veckor efter verkstadsbesöket, men det enda de gjorde var att göra rent LMM samt spjällhus.
Har pratat med en annan mekaniker som körde in sin handdator och märkte att det fanns ingen aktivitet i den bakre lambdasonden. Kan en trasig lambda vara orsaken till att motorn beter sig som den gör eller vad kan annars felet bero på?

av rudarmy
kan du förtydliga om du rengjort el bytt till ny lmm..
har du bytt filtret? kan ju va skit som kommer igenom.. lmm är känsliga saker!
sen verkar det enligt filmen att du får gå igenom tomgångsmotor å spjäll igen, kolla även slangarna som går in i insuget/spjällhuset så det är hela
av benka1
Bakre lambdan ska ej påverka motorgången ...som jag fattar det så har motorn gått bra efter rengörng av lmm,n o sen bytte du till en ny o då
vart det pannkaka av det hela förmodligen helt fel lmm,n eller nån kabel som gått av ??:-/
av Liverbird1892
rudarmy skrev:kan du förtydliga om du rengjort el bytt till ny lmm..
har du bytt filtret? kan ju va skit som kommer igenom.. lmm är känsliga saker!
sen verkar det enligt filmen att du får gå igenom tomgångsmotor å spjäll igen, kolla även slangarna som går in i insuget/spjällhuset så det är hela
Jag tar det ända från början. Hade bilen inne på Cityverkstan (Meka) efter att tomgången hade börjat gå ojämnt när man startade bilen samt efter att man gett gas (som i filmen). Den kunde till och med tjuvstanna när man var ute och körde vid frikoppling och inbromsning. Inne på verkstan gjorde de en felsökning och fick fram felkod på lmm samt ett kasst batteri. De blåste rent lmm samt spjällhus men sa att lmm troligtvis var kass. Jag åkte och köpte nytt batteri direkt och efter detta så gick bilen bra ett par veckor för att sedan börja krångla med tomgången igen. Jag tog för givet att det var den kassa lmm som var tvungen att bytas så jag köpte en ny och bytte men problemet kvarstod. Bytte även till nytt luftfilter i samband med lmm-bytet
Jag gjorde rent spjällhuset för 30 minuter sen men problemet kvarstår.
av Liverbird1892
benka1 skrev:Bakre lambdan ska ej påverka motorgången ...som jag fattar det så har motorn gått bra efter rengörng av lmm,n o sen bytte du till en ny o då
vart det pannkaka av det hela förmodligen helt fel lmm,n eller nån kabel som gått av ??:-/
Den gick bra ett par veckor efter rengöring av lmm och spjällhus på verkstan. Successivt kom problemet tillbaks så jag köpte ny lmm och bytte men utan resultat. Var nyligen nere och gjorde rent spjällhuset men problemet kvarstår. Gick även lös med läcksprayen men kunde inte hitta något läckage någonstans.
Men kan utesluta lambdasonden med andra ord?

Kommer beställa sensor insugstryck och sensor[…]

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]