Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av undran
#65628
Jag ska titta på en volvo v40 1,8i-00 imorgon. Vad jag läst tidigare så kanske det inte är ett så bra köp då det tydligen är vanligt att motorn sotar igen.

Jag kommer att pendla med den och därför har jag fastnat för denna motortyp, men jag har ingen lust att renovera motorn det första jag gör. Den har gått 11700 mil och ligger alltså i riskzonen för att ha sotat igen (om jag får tro en del trådar på andra forum).

Gäller "igensotningsproblemen" alla årsmodeller som har 1,8i-motorn eller endast de äldre modellerna?

Hur vet jag om den är igensotad, känner jag det vid provkörningen, rycker den eller...

Jag behöver råd, helt enkelt... Ska jag helt överge tanken på den här motorn eller :roll:
av Frigge
#65629
Du märker det inte överhuvudtaget.
Det syns endast på HC-värdena om den är i riskzonen
vilket den troligtvis är då detta brukar inträffa ungefär vid dom milen
denna har. Tyvärr finns inga genvägar vad gäller sotning utan det är
de-mo topplock som gäller.
Personligen avråder jag från köp.
av christer.d
#65662
när jag skulle köpa en v40 sa volvo handlarna att alla andra motor alternativ är
bra .men det avrådde mig att köpa v40-s40 1,8i (dom kallade den skit motor)
eftersom den bara varit en propblem motor
med tex dålig värme knackande ljud från motor ,mm

så försök kolla på 1.6 1,8 2.0t/t4

men som sagt det är du som bestämmer.

lycka till med köp
av undran
#65687
Men vågar jag satsa på turbo då? För T=turbo, eller? Har ju "hört" att det blir himla dyrt den dagen den pajar....

Jag kan ingenting om bilar, utan får lita till er andra proffs därute :D vilket jag gjort och kan meddela att det blir inget köp av 1,8i imorgon. Den affären blåser jag av, tackar för era råd.

Brainded: Menar du att jag ska titta på en -00, eller?

Att det ska vara så svårt att köpa bil...jag trodde att det skulle vara kul :(


Har tittat lite till på annonser och undrar nu om 1,6 ens är att tänka på?
Användarvisningsbild
av Brainy
#65690
-00 o framåt är ju att föredra iom att fas 2 kom då, men jag menade att kolla på 2.0T i V40.

Klart turbon kostar när den rasar, men växellådan kostar också när den rasar så det gäller i vanlig ordning bara att kolla så bilen är i bra skick, servicar skötta osv. Ett tecken på att turbon börjar bli dålig kan vara att bilen dricker olja men för att upptäcka det så krävs det ju nästan att säljaren säger det.

Men summa sumarum, en turbo som gått 11000mil på en i övrigt välskött bil skulle inte jag ens fundera på att oroa mig för förrän dubbla sträckan.

/Anders
av christer.d
#65706
många säger att motor med 1.6 är slö men jag tycker det drar bra så det räcker man kan inte jämföra med turbo,
sen är det så att turbon tar mer bränsle

många säger att den tar mindre då jämför jag med min 1.6 mot kompisens turbo
min 1,6 blandat körning. 0.7
kompisens turbo blandat körning. 1.0

jag är nöjd med min 1,6

1.6/volvo motor
2,0 turbo/ volvo motor
1,8 /volvo motor
1,8i/mitsubishi motor
Användarvisningsbild
av Brainy
#65727
När det skiljer så pass mycket i cylindervolym så bör den utan turbo dra mindre ja. Lyckas han sedan få en 2.0T att dra 1l/mil blandat så har han antingen väldigt tung högerfot, fel på bilen eller borde kolla på stadskörningskategorin :roll:

1l/mil drar denna motor med stor husvagn påkopplad under en hel sommarsemester... (1.05l/mil för att vara mer specifik)

Sen om 1.6an duger alldeles utmärkt kan jag inte svara på då jag aldrig kört den, dock kan jag ju tänka mig vad som händer på semestern när den är fullpackad och en omkörning vill göras.

/Anders
av undran
#65787
Nu har jag ett nytt objekt att sukta efter; v40 2,0T-00 silvermetallic, greyline. Riktigt snygg, gått dryga 17 000 mil.

Får väl se om den affären blir av..

Tack för era snabba svar.

För andra intresserade kan jag också meddela att idag tog jag kontakt med lärarna på fordonsprogrammet i den stad jag jobbar, de avrådde också från att köpa mitsubishimotorn (1,8i). Till och med Mitsubishi själva säger att detta är en problemmotor, enligt en av lärarna. Jag går ju bara på vad andra säger så jag går inte i god för uppgifterna. Men som sagt jag lyssnade 8)
Martins S90-98

När solen tittade fram var det dags att ta li[…]

Dieseltilsats

Manualen rekommenderar att man INTE tillsätte[…]

Oseriöst skrivet tycker jag. Det är ju […]

Det är förmodligen ev SV lampa. Den finn[…]