- lör 21 mar 2015, 16:31
#959522
Hej!
Vill börja med att tacka er alla för enastående guider och trådar! Mycket är fixat på bilen med både er och haynes hjälp.
Nu över till mina problem...
Problem ett är:
När bilen är varmkörd och jag t.ex. springer in och handlar i 20 minuter och kommer ut till bilen är den ruskigt svårstartad. Startmotorn tuggar 2-3 gånger sen blir det som när bilen dör (om ni förstår hur jag menar, den säckar som ihop) och precis innan den slocknat så går den igång och fungerar som vanligt.
Jag har även märkt att bilen ibland hoppar till när jag kör. Exempelvis om jag kör på hög växel i lägre hastigheter som bilen tidigare klarat av eller om jag krypkör på ettan kan den hoppa litegrand.
Jag själv tror att det är bränsletrycksregulatorn eller kallstartsventilen men jag har inte lyckats lokalisera kallstartsventilen eller BTR'en trots flertalet trådläsningar och sökning i kylan.. Så bild på detta skulle vara värt guld och diamanter!
Bilen har oftast inga problem vid kallstart utan motorvärmare, vid problem brukar det vara att startmotorn får tugga någon gång extra innan den går igång. Detta främst vid 10-20 minusgrader.
Problem två är:
Det låter som det rasslar någonstans ifrån bilen när jag gasar och går upp i varv. Det rasslar ingenting alls vid "normal" körning men så fort jag blir lite gasglad börjar det rassla, typ som kedjor. Svårt att lokalisera exakt varifrån ljudet kommer men det låter som det kommer framifrån/underifrån. Jag själv tror att det är någon värmeplåt som sitter lite löst men vill inte utesluta andra problem innan jag är helt säker på att dessa inte existerar.
Problem (?) tre är:
När jag aktiverar cruise-control så tänds ingen lampa i mätarhuset, ska detta göras?
Om så är fallet, hur lång tid tar det att byta detta för någon som är "hemma-mekare"? Har bytt lamporna bakom ECC-reglagen utan problem så jag är någorlunda hemma med panelerna.
Problem fyra är:
Tidigare ägaren lyckades bryta av den elektriskt styrda antennen så jag har själv installerat en glas-antenn. Kruxet är att antennmotorn fortfarande står och tuggar vid på och avstängning av bilen. Går det att klippa någon kabel bakom stereon så antennen inte får ström till motorn? Har dragit ny antennkabel i bilen från den nya antennen, så går dessa två på samma till den gamla antennen gör det ingenting.
Jag har rengjort tomgångsmotorn så gott det gick. Kom inte riktigt åt i "passagerna" mellan kamrarna men resterande är rengjort.
Olja + filter är bytt för en vecka sedan.
Luftfiltret ska bytas någon dag i veckan.
Ej bytt stift, känns inte som det behövs då jag inte haft problem med tändningen.
Bilen är:
S40 1998 års modell
2.0 Turbos motor
Behövs mer information för att hjälpa mig är det bara hojta till så fyller jag i det som behövs!
Vid behov kan jag ta ett foto på motorn om någon vänlig själ sedan vill ringa in var delarna jag söker sitter.
Tackar allra ödmjukast på förhand för all hjälp ni är villig att ge mig!!
Vill börja med att tacka er alla för enastående guider och trådar! Mycket är fixat på bilen med både er och haynes hjälp.
Nu över till mina problem...
Problem ett är:
När bilen är varmkörd och jag t.ex. springer in och handlar i 20 minuter och kommer ut till bilen är den ruskigt svårstartad. Startmotorn tuggar 2-3 gånger sen blir det som när bilen dör (om ni förstår hur jag menar, den säckar som ihop) och precis innan den slocknat så går den igång och fungerar som vanligt.
Jag har även märkt att bilen ibland hoppar till när jag kör. Exempelvis om jag kör på hög växel i lägre hastigheter som bilen tidigare klarat av eller om jag krypkör på ettan kan den hoppa litegrand.
Jag själv tror att det är bränsletrycksregulatorn eller kallstartsventilen men jag har inte lyckats lokalisera kallstartsventilen eller BTR'en trots flertalet trådläsningar och sökning i kylan.. Så bild på detta skulle vara värt guld och diamanter!
Bilen har oftast inga problem vid kallstart utan motorvärmare, vid problem brukar det vara att startmotorn får tugga någon gång extra innan den går igång. Detta främst vid 10-20 minusgrader.
Problem två är:
Det låter som det rasslar någonstans ifrån bilen när jag gasar och går upp i varv. Det rasslar ingenting alls vid "normal" körning men så fort jag blir lite gasglad börjar det rassla, typ som kedjor. Svårt att lokalisera exakt varifrån ljudet kommer men det låter som det kommer framifrån/underifrån. Jag själv tror att det är någon värmeplåt som sitter lite löst men vill inte utesluta andra problem innan jag är helt säker på att dessa inte existerar.
Problem (?) tre är:
När jag aktiverar cruise-control så tänds ingen lampa i mätarhuset, ska detta göras?
Om så är fallet, hur lång tid tar det att byta detta för någon som är "hemma-mekare"? Har bytt lamporna bakom ECC-reglagen utan problem så jag är någorlunda hemma med panelerna.
Problem fyra är:
Tidigare ägaren lyckades bryta av den elektriskt styrda antennen så jag har själv installerat en glas-antenn. Kruxet är att antennmotorn fortfarande står och tuggar vid på och avstängning av bilen. Går det att klippa någon kabel bakom stereon så antennen inte får ström till motorn? Har dragit ny antennkabel i bilen från den nya antennen, så går dessa två på samma till den gamla antennen gör det ingenting.
Jag har rengjort tomgångsmotorn så gott det gick. Kom inte riktigt åt i "passagerna" mellan kamrarna men resterande är rengjort.
Olja + filter är bytt för en vecka sedan.
Luftfiltret ska bytas någon dag i veckan.
Ej bytt stift, känns inte som det behövs då jag inte haft problem med tändningen.
Bilen är:
S40 1998 års modell
2.0 Turbos motor
Behövs mer information för att hjälpa mig är det bara hojta till så fyller jag i det som behövs!
Vid behov kan jag ta ett foto på motorn om någon vänlig själ sedan vill ringa in var delarna jag söker sitter.
Tackar allra ödmjukast på förhand för all hjälp ni är villig att ge mig!!
Yes. Precis så är det. Jag lovar.