Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av UFO13
#959522
Hej!

Vill börja med att tacka er alla för enastående guider och trådar! Mycket är fixat på bilen med både er och haynes hjälp.

Nu över till mina problem...

Problem ett är:
När bilen är varmkörd och jag t.ex. springer in och handlar i 20 minuter och kommer ut till bilen är den ruskigt svårstartad. Startmotorn tuggar 2-3 gånger sen blir det som när bilen dör (om ni förstår hur jag menar, den säckar som ihop) och precis innan den slocknat så går den igång och fungerar som vanligt.
Jag har även märkt att bilen ibland hoppar till när jag kör. Exempelvis om jag kör på hög växel i lägre hastigheter som bilen tidigare klarat av eller om jag krypkör på ettan kan den hoppa litegrand.
Jag själv tror att det är bränsletrycksregulatorn eller kallstartsventilen men jag har inte lyckats lokalisera kallstartsventilen eller BTR'en trots flertalet trådläsningar och sökning i kylan.. Så bild på detta skulle vara värt guld och diamanter!

Bilen har oftast inga problem vid kallstart utan motorvärmare, vid problem brukar det vara att startmotorn får tugga någon gång extra innan den går igång. Detta främst vid 10-20 minusgrader.

Problem två är:
Det låter som det rasslar någonstans ifrån bilen när jag gasar och går upp i varv. Det rasslar ingenting alls vid "normal" körning men så fort jag blir lite gasglad börjar det rassla, typ som kedjor. Svårt att lokalisera exakt varifrån ljudet kommer men det låter som det kommer framifrån/underifrån. Jag själv tror att det är någon värmeplåt som sitter lite löst men vill inte utesluta andra problem innan jag är helt säker på att dessa inte existerar.

Problem (?) tre är:
När jag aktiverar cruise-control så tänds ingen lampa i mätarhuset, ska detta göras?
Om så är fallet, hur lång tid tar det att byta detta för någon som är "hemma-mekare"? Har bytt lamporna bakom ECC-reglagen utan problem så jag är någorlunda hemma med panelerna.

Problem fyra är:
Tidigare ägaren lyckades bryta av den elektriskt styrda antennen så jag har själv installerat en glas-antenn. Kruxet är att antennmotorn fortfarande står och tuggar vid på och avstängning av bilen. Går det att klippa någon kabel bakom stereon så antennen inte får ström till motorn? Har dragit ny antennkabel i bilen från den nya antennen, så går dessa två på samma till den gamla antennen gör det ingenting.


Jag har rengjort tomgångsmotorn så gott det gick. Kom inte riktigt åt i "passagerna" mellan kamrarna men resterande är rengjort.
Olja + filter är bytt för en vecka sedan.
Luftfiltret ska bytas någon dag i veckan.
Ej bytt stift, känns inte som det behövs då jag inte haft problem med tändningen.

Bilen är:
S40 1998 års modell
2.0 Turbos motor


Behövs mer information för att hjälpa mig är det bara hojta till så fyller jag i det som behövs!
Vid behov kan jag ta ett foto på motorn om någon vänlig själ sedan vill ringa in var delarna jag söker sitter.


Tackar allra ödmjukast på förhand för all hjälp ni är villig att ge mig!!
Användarvisningsbild
av MartinS
#960016
Koppla loss elkabeln bak vid antennen, sitter ganska lätt åtkomlig bakom panelen i bagaget.
av UFO13
#960028
MartinS skrev:Koppla loss elkabeln bak vid antennen, sitter ganska lätt åtkomlig bakom panelen i bagaget.
Tack! Ska ta och kika på det så fort det slutat regna.

Du har ingen aning om resterande problem jag skrev i mitt första inlägg?
av UFO13
#960541
Tack för hjälpen!! Får kika på det där framöver.

Nu är det dock så att bilen gick jäkligt varm under kvällens tur. Kom upp i ca. 90 grader (vanligtvis brukar den hålla sig vid 75). Kollade kylarvätskan och märkte att behållaren nästan var tom.... Fyllde på med ny kylarvätska och tog en provtur och tempen sjönk till 75-80. Väl tillbaka på parkeringen lät jag bilen stå på tomgång och öppnade huven. Bilen gick upp i 88 grader utan att fläktarna började snurra.... Betyder detta att fläktarna är trasiga? Vid tidigare gånger då jag stått på tomgång har fläktarna snurrat igång när tempen närmat sig 75...

Oerhört tacksam för fler svar!
benka1 skrev:Bild
Bild
Btr sitter under fuelrailen vis 2:a insugsröret,tempgivaren skruvad till höger i termostat huset...
Användarvisningsbild
av MartinS
#960654
Läs imstruktionsboken! Dina temperaturer är helt normala. Jag har för mig att bilen tänder varningslampan vid 122 grader om jag minns rätt (det var dock 15 år sedan jag köpte min första V40 med digital tempmätare). Vid 102 grader går alla fläktar igång för fullt.

Runt 85-90 grader är normal driftstemperatur.
av UFO13
#960671
Okej, isåfall misstänker jag att kylvätsketemperatursensorn är trasig (antar att det är den som visar motorns temp på färddatorn?) då bilen aldrig överstigit 75 grader. Om så är fallet bör den visa 15-20 grader för lite.

Jag har planer på att byta den, vet du möjligtvis vilken av dessa två jag ska välja?
http://www.skruvat.se/Kylvatsketemperat ... 11960.aspx
eller
http://www.skruvat.se/Kylvatsketemperat ... 11168.aspx

Enligt skruvat ska bägge passa men jag är osäker på vilken av dem jag behöver då det är olika slags kontakter på dem.
Sensorn jag tänkt byta är den som sitter under kylarhuset bredvid termostaten (även denna kommer jag byta).

Än en gång, stort tack för alla svar!!
MartinS skrev:Läs imstruktionsboken! Dina temperaturer är helt normala. Jag har för mig att bilen tänder varningslampan vid 122 grader om jag minns rätt (det var dock 15 år sedan jag köpte min första V40 med digital tempmätare). Vid 102 grader går alla fläktar igång för fullt.

Runt 85-90 grader är normal driftstemperatur.
av benka1
#960801
UFO13 skrev:Okej, isåfall misstänker jag att kylvätsketemperatursensorn är trasig (antar att det är den som visar motorns temp på färddatorn?) då bilen aldrig överstigit 75 grader. Om så är fallet bör den visa 15-20 grader för lite.

Jag har planer på att byta den, vet du möjligtvis vilken av dessa två jag ska välja?
http://www.skruvat.se/Kylvatsketemperat ... 11960.aspx
eller
http://www.skruvat.se/Kylvatsketemperat ... 11168.aspx

Enligt skruvat ska bägge passa men jag är osäker på vilken av dem jag behöver då det är olika slags kontakter på dem.
Sensorn jag tänkt byta är den som sitter under kylarhuset bredvid termostaten (även denna kommer jag byta).

Än en gång, stort tack för alla svar!!
MartinS skrev:Läs imstruktionsboken! Dina temperaturer är helt normala. Jag har för mig att bilen tänder varningslampan vid 122 grader om jag minns rätt (det var dock 15 år sedan jag köpte min första V40 med digital tempmätare). Vid 102 grader går alla fläktar igång för fullt.

Runt 85-90 grader är normal driftstemperatur.
UFO13 skrev:Okej, isåfall misstänker jag att kylvätsketemperatursensorn är trasig (antar att det är den som visar motorns temp på färddatorn?) då bilen aldrig överstigit 75 grader. Om så är fallet bör den visa 15-20 grader för lite.

Jag har planer på att byta den, vet du möjligtvis vilken av dessa två jag ska välja?
http://www.skruvat.se/Kylvatsketemperat ... 11960.aspx
eller
http://www.skruvat.se/Kylvatsketemperat ... 11168.aspx

Enligt skruvat ska bägge passa men jag är osäker på vilken av dem jag behöver då det är olika slags kontakter på dem.
Sensorn jag tänkt byta är den som sitter under kylarhuset bredvid termostaten (även denna kommer jag byta).

Än en gång, stort tack för alla svar!!
MartinS skrev:Läs imstruktionsboken! Dina temperaturer är helt normala. Jag har för mig att bilen tänder varningslampan vid 122 grader om jag minns rätt (det var dock 15 år sedan jag köpte min första V40 med digital tempmätare). Vid 102 grader går alla fläktar igång för fullt.

Runt 85-90 grader är normal driftstemperatur.
Den undre är den som passar din bil!!
av UFO13
#960813
benka1 skrev:.
rudarmy skrev:.

Tack för hjälpen bägge två! Var på mekonomen och köpte ny termostat samt ny kylvätsketemperatursensor och nu visar den rätt på graderna i bilen (går upp emot 95 vid vanlig körning för att sedan sjunka till 90 för att sedan gå upp igen, antar att det beror på att öppningstempen på termostaten var 92 gentemot original-termostaten som satt i som hade öppningstemp på 90) Pressar jag motorn går den upp till närmare 100 för att sedan åter sjunka ner på 90.

Hur som så är nog problemet löst, och det är precis som du skriver den undre sensorn som ska sitta in i kylarhuset där termostaten sitter.
För framtida googlare:
Den med ~10 cm sladd och honkontakt.

Bild


Nu återstår det att se om resterande problem "självlöser sig" iomed dessa två byten.
Framtida grejer att åtgärda blir nog att ta reda på var rasslet kommer ifrån (högst troligast en värmekåpa som sitter löst någonstans).

Än en gång ska ni alla ha stort tack för hjälpen! Hoppas jag en dag kan återgälda! :-)-)

/ U

Kommer beställa sensor insugstryck och sensor[…]

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]