Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av southnorrland
Hej på er!
Körde precis till jobbet och bilen går precis som vanligt, bra. Men mitt under färd börjar motorlampan lysa!
Bilen känns inte "konstig" på något sätt eller går dåligt. Förstår väl att jag måste hitta åt någon felkodsläsare men är det någon som har den blekaste vad det kan vara eller vad man kan försöka åtgärda själv innan man kastar pengar åt verkstaden?
av ed
Alltså var det den röda motorlampan som påvisar att du eg. ska stanna bilen DIREKT så inte motorn i värsta fall skär ihop eller var det den mer orange lampan "fel i motorn elektriska system" som började lysa?

Den senare lyser också på min 01a emellanåt.. Finns ett par dagar, sen borta 5 veckor. Sen tillbaka 1 dag.. inte orkar ta tag i den. Märker inget fel på bilen heller.
av BaraHDoom
southnorrland skrev:Hej på er!
Körde precis till jobbet och bilen går precis som vanligt, bra. Men mitt under färd börjar motorlampan lysa!
Bilen känns inte "konstig" på något sätt eller går dåligt. Förstår väl att jag måste hitta åt någon felkodsläsare men är det någon som har den blekaste vad det kan vara eller vad man kan försöka åtgärda själv innan man kastar pengar åt verkstaden?
Kolla allt som du kan kolla själv, motoroljan så att inte den är slut, Kylarvätska så att inte den är slut? Kolla alla såna saker innan du ringer verkstaden =)
av southnorrland
Hej på er!
Kollat alla vätskor ialla fall och det ser bra ut. Körde precis en mil nu på lunch också och jag märker fortfarande ingenting "dåligt" - men lampjäveln lyser.
Min tanke är så här: Ikväll drar jag loss batteripolerna och hoppas som den fåne jag är att lampan släcks.

Fråga: Spelar det någon roll hur länge batteriet är urkopplat eller räcker det med någon minut?

Sen på måndag så ska jag ändå in på verkstaden i annat ärende då får de felsöka om lampan fortfarande lyser...

Fråga: Är det i så fall lugnt, tror ni att köra bilen som vanligt över helgen? Eller kommer skiten rasa?
av ed
Ok, finns både bakre och främre då antar jag? Vad är dess funktion? Dyrt och svårt att byta själv? Hur gjorde du?

Kommer beställa sensor insugstryck och sensor[…]

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]