Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej Hallå

Sambons V40 har börjat strula nu när det är kallt och fuktigt. Om jag (gud förbjude) skulle glömma att starta motorvärmaren när jag åker på morgonen så går den inte på alla cylindrarna på låga varvtal. Typiskt är t.ex. att stå och vänta vid en korsning och när man skall iväg går den bara på 3 som det låter/känns.
Bytte tändstift till några billiga från Jula och det fungerade en vecka ungefär och sedan är det samma sak igen. Jag funderar om det kan vara tändkablarna eller något annat lite billigare. Kan man kontrollmäta dom för att se hur de verkar?
Byt tändstift till volvo original eller Bosch. Kostar inte mycket och dem fungerar MYCKET bättre än andra stift till v40.
Det kan vara någon av dina tändspolar som är dåliga. Kolla båda tändspolarna noga efter sprickor. Kolla igenom tändkablarna så dem är hela. Det är det lättaste. Det är ingen felkodslampa som lyser? Kan även vara luftmassemätaren som strular, men går bilen felfritt när den är varm? Kan ju vara tempgivaren också då. Eftersom dem går sämre när den är kall och fuktig så lutar det åt tändspolarna, men det vet man ju inte säkert. Börja där och se hur det ser ut.
hmm, är det bara att kolla runt på tändspolarna efter sprickor eller liknande eller hur felsöker man dom lättast?
Nej ingen motorlampa som lyser förresten, bara servicen :D
Kollade båda tändspolarna i helgen när det var fint väder men dom såg fina ut, köpte därför nya original tändstift igår och trodde jag blivit galen... nyckeln fick inget grepp om tändstiftet på fyran alls... till slut ser jag att det sitter någon skit längst ned? efter lite pill får jag upp en gummiring som troligtvis kommer från nyckeln och har suttit där sedan jag bytte sist!
Har inte hunnit testa men misstänker att det var den som strulade, kabeln kan omöjligt ha fått kontakt korrekt eftersom kontakten inte gick på helt! :D 8)
jaha... nähä... ryckte fortfarande så bytte igår till volvo original stift på den men enligt sambon var det samma problem idag med när hon skulle in.
Tändspolarna är ju inte den modellen som sticker ned och brukar ha sprickor utan det är de mindre modellerna som ligger ovanpå bara. Kunde ju inte hitta några sprickor på dom heller så måste ju nästan vara tändkablarna? Finns det något sätt att mäta upp dom och se vilka som är trasiga?

Noterade med att det ligger lite olja på toppen, tror det kan vara från oljelocket som har läckt så satte dit en ny packning med.
Ohm-mät tändkablarna. De ska hålla sig inom samma intervall allihop.

Har du funderat över bränsletrycksregulatorn? Har du kikat så alla vakuumslangar är hela och inte spruckna?

/U
Naesstrom skrev:jaha... nähä... ryckte fortfarande så bytte igår till volvo original stift på den men enligt sambon var det samma problem idag med när hon skulle in.
Tändspolarna är ju inte den modellen som sticker ned och brukar ha sprickor utan det är de mindre modellerna som ligger ovanpå bara. Kunde ju inte hitta några sprickor på dom heller så måste ju nästan vara tändkablarna? Finns det något sätt att mäta upp dom och se vilka som är trasiga?

Noterade med att det ligger lite olja på toppen, tror det kan vara från oljelocket som har läckt så satte dit en ny packning med.

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]

Nu tar Volvos "eminenta mjukvarutekniker &q[…]