Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag skulle bara byta olja och filter på min s40, brukar väl inte vara något problem? Bilen skulle besiktigas morgonen efter.Allt gick bra tills jag starta motorn med ny olja 10w-40 halvsyntet från Biltema liksom filterinsatsen. Hörde en smäll varefter hela filterhållaren flög i golvet och oljan sprutade.Jag lyckades stoppa motorn snabbt men 2liter olja gick förlorad. Tittade och jämförde filtren verkar nästan identiska,Monterade dit allting igen och startade lite mer försiktigt lät bara motorn gå ett par varv på startmotorn ett par gånger först sedan tomgång. Efter en stund gasade jag lite försiktigt och allt är ok! Vad kan ha hänt? Verkar som trycket steg alldeles för högt första gången. Biltema?
ÅkerVolvo skrev:Jag skulle bara byta olja och filter på min s40, brukar väl inte vara något problem? Bilen skulle besiktigas morgonen efter.Allt gick bra tills jag starta motorn med ny olja 10w-40 halvsyntet från Biltema liksom filterinsatsen. Hörde en smäll varefter hela filterhållaren flög i golvet och oljan sprutade.Jag lyckades stoppa motorn snabbt men 2liter olja gick förlorad. Tittade och jämförde filtren verkar nästan identiska,Monterade dit allting igen och startade lite mer försiktigt lät bara motorn gå ett par varv på startmotorn ett par gånger först sedan tomgång. Efter en stund gasade jag lite försiktigt och allt är ok! Vad kan ha hänt? Verkar som trycket steg alldeles för högt första gången. Biltema?
Även biltemas fall igen-måste först ha varit oljan som explodera o sen höll inte gängorna i koppen o sen limma du tebax allt med volvo orginal super lim -grattis :D
benka1 skrev:
ÅkerVolvo skrev:Jag skulle bara byta olja och filter på min s40, brukar väl inte vara något problem? Bilen skulle besiktigas morgonen efter.Allt gick bra tills jag starta motorn med ny olja 10w-40 halvsyntet från Biltema liksom filterinsatsen. Hörde en smäll varefter hela filterhållaren flög i golvet och oljan sprutade.Jag lyckades stoppa motorn snabbt men 2liter olja gick förlorad. Tittade och jämförde filtren verkar nästan identiska,Monterade dit allting igen och startade lite mer försiktigt lät bara motorn gå ett par varv på startmotorn ett par gånger först sedan tomgång. Efter en stund gasade jag lite försiktigt och allt är ok! Vad kan ha hänt? Verkar som trycket steg alldeles för högt första gången. Biltema?
Även biltemas fall igen-måste först ha varit oljan som explodera o sen höll inte gängorna i koppen o sen limma du tebax allt med volvo orginal super lim -grattis :D
:lol:

Du kanske inte fick i filterkoppen rätt första gången? jag glömmer det lagom till varje oljebyte, hur skiten ska tryckas i :lol: 8)
att filterkoppen skulle tryckas ur har jag svårt att tro? den sitter ju så in i helvete när man väl har skruvat på den med verktyget från biltema.

gjorde nämligen ett oljebyte i helgen på min v40 och helvete va dom sitter!
Sony905 skrev:att filterkoppen skulle tryckas ur har jag svårt att tro? den sitter ju så in i helvete när man väl har skruvat på den med verktyget från biltema.

gjorde nämligen ett oljebyte i helgen på min v40 och helvete va dom sitter!
Själva filtret alltså, att den inte trycktes i filterhållaren ordentligt sen skruvades allt på fel.
filterhållaren? är väl bara trycka upp papp filtret så röret kommer in i hålet på filtret? lättare sagt än gjort? Kör 15W-40 olja i min V40, de gillar den!

Kommer beställa sensor insugstryck och sensor[…]

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]