Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Putte1
Tjena volvofreaks!!

Har en fråga ang. BSR "trim". Min bil är en s40 2.0t - 00, den har gått rätt långt, ca 22000, och jag undrar om det är nån idé att köpa steg 1 varianten från BSR. Jag har haft en t4 förr och den skjutsade på bättre och jag tyckte inte den drog mer bensin förutsatt att jag körde lugnt. Steg 1 ger om jag förstått rätt ca 40 hk extra på en 2.0t och det blir väl ungefär som en t4. Steg 1 är ju inte fasligt dyrt heller, ca 3.800. Bilen jag har är fräsch och går fint i motorn vad jag vet och jag har tänkt behålla den länge men jag undrar om den passerat "bäst före datum" på uppgradering? Den har ju gått rätt långt. Dessutom. Vad behövs mer om jag skulle köpa steg 1? Nytt avgassystem? Annat luftfilter? Håller allt annat som t.ex växellåda?

Väntar tacksamt på svar av er duktiga volvomekar.
av benka1
Fel,1.9t4 har 0,5 i grundladd/0,9 max-2,0t 0,5laddtryck(max)orginal alltså...steg1 t4 kan skilja mellan olika leverantörer1,0-1,1bar
2,0t max 0.9 med steg 1eftersom turbo o programvara är annorlunda-rätta mig om jag har fel,sen tror jag ej att 2 nollan får samma tryck som i en t4 utan att byta en hel del...möjligt bättre botten vrid?
av benka1
Alltså ni som vill ha fart köp en t4-säger jag,har kört en 2,0t steg 1 o den har icke en chans mot min t4 som är orginal
fast min är italien import så det kan ju vara andra regler där nere har även prövat nåra t4:or helt sjukt slö...kan ha varit nåt fel på dom?
Även provat mot en saab9-3(200hk)-årsmodell -11 jmf samma sträcka -saaben komm upp i 140 blås o min 170 :mrgreen:
Tom spöat en 850 R..
Användarvisningsbild
av sweddan
En 2,0t med steg 1 drar en original T4. Nu pratar jag om fas1or. Fas2orna (01-04) går mycket bättre original än fas1.

En 2,0t med steg 1 får omkring 205hk. Laddtryck runt 0,7-0,9bar efter ny mjukvara. Jag har kört med 0,9bar på min förra 2,0t steg 1. Den gick riktigt bra.

Det är en annan utväxling i lådan på 2,0t än t4an vilket gör 2,0t lite snabbare i acc än t4an.

Du behöver inte göra något annat. Behåll original luftfilter. Det fungerar bäst. Om du vill så kan du skaffa 2,5tums avgassystem ifrån katten och bak. Kan ge lite bättre effekt, men inte mycket. Det viktigaste är att man har korrekt grundladdtryck. Annars blir bilen slö.
av Putte1
Ok. Det du skriver, Sweddan, är att jag uppgraderar mjukvaran och låter resten vara? Att byta orginalturboaggregatet till t4 turbon är alltså inte nödvändigt? Isf hamnar allt i ett annat läge. Tänkte lägga ner hela projektet när jag läste nån av de andra kommentarerna, då kändes som om det blev för mycket bytande av delar. Då slipper jag ju det! Tack för det :)
Användarvisningsbild
av IndustriDiamant
Putte1 skrev:Ok. Det du skriver, Sweddan, är att jag uppgraderar mjukvaran och låter resten vara? Att byta orginalturboaggregatet till t4 turbon är alltså inte nödvändigt? Isf hamnar allt i ett annat läge. Tänkte lägga ner hela projektet när jag läste nån av de andra kommentarerna, då kändes som om det blev för mycket bytande av delar. Då slipper jag ju det! Tack för det :)

Väljer du steg 1 behöver du inte byta ett skit, men kanske måste du byta tryckklockan och kanske behöver du byta magnetventilen.
Utöver de kanske du har slitna tryckslangar som behöver bytas ut.

Alla tre delar är lätt att byta ut, men tryckklockan kan va lite jobbig att byta men det går :)
av benka1
IndustriDiamant skrev:
benka1 skrev:Fel,1.9t4 har 0,5 i grundladd/0,9 max-2,0t 0,5laddtryck(max)orginal alltså...steg1 t4 kan skilja mellan olika leverantörer1,0-1,1bar
2,0t max 0.9 med steg 1eftersom turbo o programvara är annorlunda-rätta mig om jag har fel,sen tror jag ej att 2 nollan får samma tryck som i en t4 utan att byta en hel del...möjligt bättre botten vrid?

Ah så var det, men när ja var hos atm o fick steg 1 fick ja välja mitt ladd men de rekommenderade att inte gå över 1,0bar och det har jag kört ända sen december 2013, men sen kan du ju ändå skruva upp laddet mer om du vill det, med chippet så säger ju inte programvaran nej om du råkar skruva upp laddet på 1,5 så att säga även om det inte är att rekommendera för att godset spricker o motorn pajar?

Vad jag har hört så blir en 2.0t med ett steg 1 lika dan och lite bättre än en T4 utan chipp, men chippar du T4'an får du ju mycket mer effekt såklart, och 1bar på 12T 2.0t och lika mycket bar på 14T T4'turbon är ju en stor skillnad även om de har lika mycket laddtryck så är de ju större aggregat på T4'an som ger mer effekt.

Skillnaden mot 2.0T och T4'an är ju att T4'an; har bättre koppling och ett större turboaggregat.
2.0T har bättre utväxling än vad T4'an har, du kan byta turbon från en 2.0T till en T4'as turbo "bult on" dock måste du ha programvaran till bilen innan du kör den eller ha magnetventilen urkopplad så den bara går köra på sitt grundladdtryck o köra väldigt lungt tills du fixat programvaran men sen så går kopplingen sönder rätt snart med om du har T4 turbo i en 2.0T men som tur är passar även kopplingen från T4'an "bult on" i 2.0T.

Så man behöver byta kopplingen och turboaggregatet på 2.0T till T4'ans, programvara, större downpipe? och en ny magnetventil om man vill ha mer effekt än att nöja sig med ett steg 1 på 2.0T då Enligt atm skulle det nog bli något på; 250 hk 375 Nm för detta bytet.

Steg 1 på 2.0T enligt atm är ju; 205 hk 335 vrid ladd
original på en T4 är enligt wikipedia 200 HK 300 vrid

Ja har aldrig kört en T4 så vet inte hur det känns men har en 2.0T 1998'a fas 1.0 och en 2.0T 2000 fas 1,5?? och på min 1,5'a så är det stor skillnad på original effekten jämfört med en fas1'a från 1998 som också är original, om det är för att turbo aggregatet som ska vara lika på alla 2.0T men på en fas 1,5 har twinscroll mot fas 1,0 som inte har twinscroll vet jag inte, sägs att fas 1,5 har 167hästar? och vissa säger att 7 hästar är ingen märkbar effekt men fas 1,5 går mycket bättre än fas 1,0an man känner en märkbar kraft när man trycker på. :D
Hur skruvar man upp laddtrycket?

...det hördes ganska kraftigt blåsljud […]

C40 körkomfort.

Troligt. Kort hjulbas, stora och breda hjul med l[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett […]

Lambdalampan lyser

Hej! Ta du och kasta den där eftermarknads l[…]