Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SusanneS40
Jahapp...

Kör en S40-98 som jag det senaste har haft en del problem med . Bilen har dött ett par gånger mitt under färd och blivit bogserad hem..
Hade en mekaniker hemma som läste av och sa att allt var bra förutom bränsletrycket. Han misstänkte att filtret var igensatt så idag (när bilen igen dött under färd) bytte vi detta.

Men...nu startar den, men dör..beter sig ungefär som vid bensinstopp och slocknar. VAD är detta? Pumpen verkar funka (bytt förra året).

Tips? Råd? Vad ska vi leta efter/göra i morgon?

Tröttsamt ere :/ :(
av julisgranis
Läsa av felkoder, kan vara en hel del. Antagligen är det BTR. De brukar vara förbrukningsvaror. Bilen brukar även bli svårstartad när den ger med sig.
Användarvisningsbild
av IndustriDiamant
Tänk på att det finns 3 stycken bränslefilter. 1 under bilen och 2 som sitter på själva pumpen, sitter ett under pumpen som suger? och ett innanför pumpen som suger, när jag bytte pump på min 98'a var bägge filtren på pumpen svarta som natten och ett av dom var nästan bommat.
av benka1
Är pumpen bytt o filter nu,så borde det ej va nå problem med det antar jag,däremot sitter det en backventil i pumpen som kan jävlas-den håller trycket uppe då motorn stängs av.Det kan göra att den blir svårstartad om den ej håller tätt fast borde ej dö under gång??
Skulle va bra om man vet vilken motor typ det är,bränsletrycks regulatorn(Btr) kan spöka också fast brukar mest bli svårstartad o
bli en felkod på främre lambdan typ P0131 eller liknande pga för mager blandning,kika på stiften brukar visa lite hur bränsle/luftblandningen är...
Kan vara någon givare typ vevaxel som knasar ger fel info till datorn mm-Bil mekaniker borde kunna hitta felet om det finns utrustning.Pröva o ta bort kontakten till luftmängdmätaren går den bättre då så är det den som är paj...
Senast redigerad av 1 benka1, redigerad totalt 0 gånger.
av SusanneS40
3 filter asså...det som byttes idag var det under bilen. Inte vet jag hur det såg ut men..

Hur är det med pumpen då? Är det något man (om man har "rätt så bra" bilkunskaper) kan kolla själv? Backventilen osv.
Tänkte vara förberedd med tips till Mulle Meck som kommer förbi i morgon ;)
av ed
3 st bränslefilter? Sitter alla tre lättåtkomligt för inspektion och ev. byte? Någon som vet?
av benka1
ed skrev:3 st bränslefilter? Sitter alla tre lättåtkomligt för inspektion och ev. byte? Någon som vet?
Mig veterligt sitter bara ett i pumpen monterad i botten på själva pumpen brukar ej följa med om man skickar efter från skruvat(i mitt fall) fast är det ej trasigt så går det att göra rent men det borde han som bytte den sett..Plus det som hänger under bilen!!
Senast redigerad av 1 benka1, redigerad totalt 0 gånger.
av benka1
Sitter en ventil på fuelrailen 1:ans cylinder där man kopplar in en bränsletrycksmätare samma som på "hjulet" typ ,ta bort
Ventil hatten o slå på tändningen då ska bensin tryckas ut där om man trycker in piggen så att säga :wink:
av julisgranis
Om pumpen är bytt borde de sugfiltret bytts med. Det är ofta man hör folk skylla på bränslefilter hit och dit, fast sällan det gjort någon skillnad när man bytt det. Bensinen är väldigt ren och renande från pumpstationen. BTR är bränslestrycksregulatorn, det är den som håller trycket i bränsleledningen och till returledningen.

Beroende på vad du har för modell ser den lite olika ut. Den sitter i motorutrymmet, typ om du tänker dig där bränsleslangen slutar och går in till motor. En rund liten sak, antagligen silverfärgad.

Att pumpfiltrerna blir svarta är helt naturligt, du har en plasttank som är...just svart och i plast. Bensinen löser upp färgen och plasterna. Det tar någon månad sen är filtrerna missfärgade, men knappast igensatta. Helt naturligt att de blir svartfärgade. Jag har då aldrig varit med om att ett bensinfilter satt igen, innan det rostat sönder och börjat läcka.

Pumpen ger väl runt 3-4 bar, bara en bråkdel går in i motorn, resten går tillbaka till returledningen in till tanken igen. Så jag tippar helt klart på BTR

...det hördes ganska kraftigt blåsljud […]

C40 körkomfort.

Troligt. Kort hjulbas, stora och breda hjul med l[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett […]

Lambdalampan lyser

Hej! Ta du och kasta den där eftermarknads l[…]