Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Putte1
Tjosan Volvolovers!!

Min vänstra torkarmotor till strålkastaren har lagt av :( det började med att den inte gick tillbaka till utgångsläget utan fastnade. Sen gick den tillbaka av nån anledning för att nu vara helt död.

Min fråga är om det går att renovera dessa motorer eller om det blir till att byta? De är rätt dyra såg jag. På skroten skulle de ha nästan 900 för en utbytes.

Om nån har nåt bra tips skulle det va kanon!!! / P
Denzar skrev:En polare fixade sin, han hade någon liknande guide denna: http://pages.infinit.net/mlbriand/saab/ ... wiper.html

Finns flera stycken om du googlar på "Headlight wiper motor repair" tex.

Går du till en turkskrot kan du hitta sånna delar för 20-100:- annars.

Fin guide du länka, men ett jäkla jobb :) Skoj om man inte kommer på något annat att göra :) Är dom så användbara till strålkastarna annars då? Är väl bara om det är snöar annars är dom väl rätt onödiga?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Det råkar inte vara så att det är muttern som håller fast armen som behövs dras åt. Det har hänt mig iaf.
av Denzar
IndustriDiamant skrev:
Fin guide du länka, men ett jäkla jobb :) Skoj om man inte kommer på något annat att göra :) Är dom så användbara till strålkastarna annars då? Är väl bara om det är snöar annars är dom väl rätt onödiga?
Har själv inga kvar men funderar på att fixa. Glasen blir riktiga skitiga, ser knappt nånting när det mörkt och vart slaskigt ute. Läskigt när man var ute och åkte, svårt att hålla sig på vägen kombinerat med jättedålig sikt. Sen vill man ju inte vara den som blockar heller :lol:
av ed
Skit är vad de är. Skruva loss armen och sänk ned den i viloläge. Sen rycker du ut kontaktdonet som sitter framför grillen innanför huven så de blir strömlösa och inte "spökar" för dig och stannar i fel läge igen.
av Putte1
Tack för alla svar! Väldigt schysst!

Jag tycker de är användbara. Tycker det märks stor skillnad på höger å vänster nu när bara en funkar. Lysena blir superskitiga i och med salt och smuts i detta väder. Det verkar ju vara ett vanligt fel att torkarna jävlas på x40 så jag är väl inte ensam om detta problem :( Men jag tycker nog att jag vill ha torkarna kvar också bara för att vara lite trafiksäker.

Bara åka iväg å hissa upp bilen och börja skruva då :) tack än en gång för visat intresse!
Användarvisningsbild
av vetten
Tror det räcker att lossa och dra fram kofångaren så att lykthuset går att få bort. Renoverade en torkarmotor på en 240 en gång i tiden kan tänka att det åtminnstånde är typ samma konstruktion, på den var det mest en massa oxid och skit som gjorde att den inte funkade efter rengöring och uppsmörjning så funkade den igen.
Lycka till :-)-)

...det hördes ganska kraftigt blåsljud […]

C40 körkomfort.

Troligt. Kort hjulbas, stora och breda hjul med l[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett […]

Lambdalampan lyser

Hej! Ta du och kasta den där eftermarknads l[…]