Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tottish85
V40 2.0T -98
B4204T
Fick felkod på förvärmningen till lambdan, bytte till en ny FAG-lambda men felet kom tillbaka efter en tid och är nu intermittent.
Inga felsymptom på bilen utan jag gissar att det är fel värde eller liknande på förvärmningen?
Det är alltså den bakre lambdan, diagnossonden.

Någon kanske har tips? :)
av benka1
Tala om vilken felkod du fick så hjälper vi dig här på forumet:-)
Sällan det är fel på lamdan finns många andra fel det beror på.sorry...
Användarvisningsbild
av tottish85
Ska läsa av den vid tillfälle :) Men det är diagnossondens interna förvärmningsslinga som är ur funktion iaf, inte bilens :) Det påverkar inte bilen den minsta utan de är bra avgas och lambdavärden :)
av julisgranis
Sök på mina tidigare trådar, du måste ha rätt motstånd på värmeslingan, inga problem att köpa ett effektmotstånd och montera så lampan slutar lysa. Om du är riktigt snäll så kan ja bege mig ut garaget och kolla vilket effektmotstånd du skall köpa ;)

Problemet är att FAG lamdan inte ger rätt motstånd, därför ger bilen felsignal, även fast värmeslingan fungerar.
av julisgranis
Nu har jag varit ute och kollat vilka motstånd jag hade. Förresten vad har du för lambda? FAG eller mena du FAE? Är det 3 eller 4 trådar och är någon av dem röd?

Är det en FAE lambda med 4 trådar varav en röd så skall motståndet kopplas in på en av förvärmningskablarna.

Vit är förvärmning - och röd är förvärmning +, det spelar ingen roll på vilken av dom du väljer. Länk till motstånden: (det räcker med ett av dessa, men beroende på om du föredrar keramiskt eller om du vill ha emaljerat.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20124

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20109
Användarvisningsbild
av tottish85
Helt klart FAE, FAG var hjullagersatsen ;) Har för mig det var fyra och någon var säkert röd, har bilen utlånad nu men ska ta å kolla när vi får tillbaka den :) Bytte den förra vintern men har inte riktigt orkat ta tag i det ännu :P

Tack för hjälpen! :)

...det hördes ganska kraftigt blåsljud […]

C40 körkomfort.

Troligt. Kort hjulbas, stora och breda hjul med l[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett […]

Lambdalampan lyser

Hej! Ta du och kasta den där eftermarknads l[…]