Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andelm
#931290
Bytte spindelled på högersidan och drog då fjäderbenet bakåt för att komma åt bättre.
Sedan visade det sig att inre drivknuten gått isär.
Damasken lossades och kulorna ramlade då ner.
Tips på återmontering?
V40 -00
av benka1
#931376
Hände mig oxå på en audi Avant när jag bytte yttre drivknut,gick att få dit kulorna men inte lätt...
Kommer ej ihåg riktigt men det är koncava banor i knuten så man får vinkla hela knuten o sen tvärtom
för att få dit dom,hade hela drivaxeln lös så då är det lättare att komma åt-se till att inte ta bort delen som sitter i lådan
utan skruva bort bultarna o knacka knuten i sidled ,annars rinner oljan ut på backen....
av Black855power
#944875
Kan bli pilligt att få ihop knuten igen, värsta fall så blir det en på skroten eller en ny, blir ju komplett drivaxel isf, finns en modell som är klurig få tag i begagnad, de är den drivaxeln till s40 2.0 utan turbo

...det hördes ganska kraftigt blåsljud […]

C40 körkomfort.

Troligt. Kort hjulbas, stora och breda hjul med l[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett […]

Lambdalampan lyser

Hej! Ta du och kasta den där eftermarknads l[…]