Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Laffe
Jag köpte nya handbromsvajrar på Biltema till min V40 fas 2. När jag monterat dem och ska ansluta ändarna till balansplattan i kupen ser jag att konstruktionen skiljer sig från original.

På original finns det en plastslang i höljet vilken sänker friktionen mot vajern, den sticker ut några centimeter utanför höljet. På biltemas ser jag ingen sådan plastslang, det finns säkert en sådan men den är isf kortare än själva höljet. Det får till följd att vajern skaver mot höljets vassa "ändhylsa" (förzinkat stål) om vajerns riktning inte är i linje med höljet. Det går dessutom mycket tyngre att dra i vajern när detta inträffar.

Är det någon mer som stött på detta problem?

Biltema vajrarna
Bild
Senast redigerad av 1 Laffe, redigerad totalt 0 gånger.
av Denzar
Kan tänka mig att andra tänker som mig. Vad är det svarta på Biltemas då? Bara att grada av och fetta in. Men klart det inte ska behövas på nya grejer.
av benka1
Tror inte att det ska vara några problem med biltema wirarna,lägg lite fett där wiren går in i styrningen o sen då du spännt upp
"tillräckligt" så kommer det nog ej ligga o ta i,därav urfräsningen i fästet(karossen).
av Laffe
Dezar: Den svarta plasten på vajern skavs av mot höljet likt en osthyvel. Jo grada av kan man ju alltid göra, men det är ju inte rätt...

benka1: Höljet är svårt att få vinkelrätt mot balansplattan, det enda man kan göra är att justera vart det ska låsas fast under bilen och därigenom påverka höljets krök som blir innan fästet i kupen. Har inte lyckats få det bra.

Jag tog och köpte ett par Pro meister vajrar på mekonomen för att se hur dom såg ut, trots sin 5 års garanti var dom identiska med biltemas! Det tyckte jag var så märkligt att jag ringde till deras kundtjänst för att utesluta att någon gjort en fuling och lämnat tillbaka biltema vajrar till dem. Kundtjänsten mailade sedan ett par bilder till mig. Som synes har denna vajer den konstruktion jag ville ha (likt original), i övrigt är den identisk med dom två paren jag köpt tidigare från biltema och mekonomen.

Så nu är jag ännu mer kluven, men det lutar åt att be mekonomen ta hem en ny uppsättning o hoppas de ser bra ut, det tyckte kundtjänsten iallafall :)

Bild

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]