- mån 01 dec 2014, 13:38
#923584
Hejsan. Första inlägget här och jag hoppas jag postar rätt.
Jag har sökt, men inte funnit, svaret på min fråga, så here goes... Först lite bakgrund.
Jag har en V40 från 1998 i gott skick (bara två tidigare ägare) och är nöjd med den. Min sambo, som har något sämre syn än mig, klagar över det dåliga ljuset när man har halvljus på. Jag använder de lampor som skall användas, enligt manualen. (H4 60/55W) - men som sagt, sambon är rent ut sagt rädd att köra i mörker för hon ser dåligt.
Det finns ju en uppsjö av starkare varianter och en lika stor uppsjö av problem som kan uppstå om man byter till något starkare än vad som egentligen skall sitta i. Men hur stora är riskerna att dessa problem faktiskt uppstår? Jag har ingen som helst tanke på att klämma i 130/90W - jag har inget behov att att lysa upp vägen som en rock-show. Min tanke var att bara uppgradera ett snäpp (dvs minsta möjliga uppgradering) för att få lite bättre ljus, men minimera risken att något går sönder.
Jag vet att folk har snackat om andra lösningar, som att dra sladdar hittan o dittan och sätta i reläer och en massa annat tekniskt mumbo-jumbo som jag inte begriper ett jota av eller har kompetens att göra, även OM jag förstod.
Så, åter igen, kort och koncist: att sätta i en starkare lampa (MINSTA möjliga uppgradering) - är det worth a try, eller är trasiga reflektorer ett garanterat resultat?
Om trasiga reflektorer är ett garanterat resultat, vad för andra lösningar finns? Och jag påminner... jag har teknisk kompetens som en retarderad höna. Och att köpa helt ny bil är tyvärr inte heller ett alternativ.
Jag har sökt, men inte funnit, svaret på min fråga, så here goes... Först lite bakgrund.
Jag har en V40 från 1998 i gott skick (bara två tidigare ägare) och är nöjd med den. Min sambo, som har något sämre syn än mig, klagar över det dåliga ljuset när man har halvljus på. Jag använder de lampor som skall användas, enligt manualen. (H4 60/55W) - men som sagt, sambon är rent ut sagt rädd att köra i mörker för hon ser dåligt.
Det finns ju en uppsjö av starkare varianter och en lika stor uppsjö av problem som kan uppstå om man byter till något starkare än vad som egentligen skall sitta i. Men hur stora är riskerna att dessa problem faktiskt uppstår? Jag har ingen som helst tanke på att klämma i 130/90W - jag har inget behov att att lysa upp vägen som en rock-show. Min tanke var att bara uppgradera ett snäpp (dvs minsta möjliga uppgradering) för att få lite bättre ljus, men minimera risken att något går sönder.
Jag vet att folk har snackat om andra lösningar, som att dra sladdar hittan o dittan och sätta i reläer och en massa annat tekniskt mumbo-jumbo som jag inte begriper ett jota av eller har kompetens att göra, även OM jag förstod.
Så, åter igen, kort och koncist: att sätta i en starkare lampa (MINSTA möjliga uppgradering) - är det worth a try, eller är trasiga reflektorer ett garanterat resultat?
Om trasiga reflektorer är ett garanterat resultat, vad för andra lösningar finns? Och jag påminner... jag har teknisk kompetens som en retarderad höna. Och att köpa helt ny bil är tyvärr inte heller ett alternativ.