Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ed
Ok, tack! Är det skillnad på enbart ha toppen i alu eller hela motorn och kylaren...? Frågar eftersom jag är osäker på om min nuvarande kylarvätska är bra för min bil eller inte...enligt en hjälpsam forummedlem så kan det vara problem, läs >>

"Etylenglykol och propylenglykol går att blanda men som tidigare nämnt så går det inte bestämma fryspunkt. Däremot så skall man INTE hälla i OAT glykol som är baserad på etylenglykol. Den brukar vara röd i färgen...tyvärr. brukar även kallas longlife eller glykol till VAG. Den är enbart till för aluminium motorer och kylare i alu. Annars kommer den käka upp kylare m.m."

jag svarade:

Okey, kylarvätskan jag använt nu heter "Carix Longlife Kylarvätska R-Glykol". Baserad på etylenglykol. Problem eller?
Amen suck..hmm..vad kan jag ha hällt i då, kanske 7-9 dl utspädd kylarvätska, tog typ 60 glykol och 40% vatten när jag blandade. Är det verkligen en sån jävla katastrof då?

Hur gör jag annars? Var sitter avtappningsventilen? Är det enda avtappningsstället man isf behöver öppna upp och lägga balja under? Sen fyller man på via expansionskärlet eller?

Faaaan..

Service gjordes vid 12600 mil på Bilia så då bör man ha kontrollerat kylarvätskan och väl reagerat om om det varit fel vätska till att börja med?
Nu har bilen gått 14000 mil drygt och jag fyllde som sagt på med denna Carix-glykolen, inte mycket alls. Är det verkligen nödvändigt att tömma systemet och fylla på med annan glykol?
Tar emot som sjutton.. Motorn har ju bevisligen alu-topp iaf :)
Senast redigerad av 1 ed, redigerad totalt 0 gånger.
Hm, 14 inlägg i din andra kylvätsketråd och du måste ändå dra igång en ny...
Tappa ur glykolen och byt till rätt sort!!. Du har fått svar på frågan.
Tro mig: Det går snabbare än att starta nya trådar i "samma" ämne.
;-//
  • Volvos "Rödblock": B4b, B14A, B16, B18, B20 har både block och topp i gjutjärn.
    Volvos "Rödblock": B21, B23, B230 har gjutjärnsblock och topp i aluminium.
    Volvos "Vitblock" S/V40, 850, S/V70, 960, S/V90, S80 har både block och topp i aluminium
Renaultmotorer, dieslar och V8:an från Yamaha har jag utelämnat.
Bara ett påpekande: "OAT glykol som är baserad på etylenglykol".
All glykol, i alla fall den som används till motorfordon, är baserad på etanol. http://sv.wikipedia.org/wiki/Glykoler
Etylen = Etanol, samma sak.
Det finns glykoler i andra sammanhang också, värmepumpar t.ex men det lämnar vi utanför det här.
Känner du tveksamhet över vilken glykol du skall ha, så kolla i instruktionsboken. Där står det högst troligt Etylenglykol. Och det behöver inte stå Volvo på förpackningen. Det kan stå vad som helst, bara det är etylenglykol.

Mig veterligt så finns det bara två fordonstillverkare som förordar den andra sortens glykol: Propylenglykol, som också är baserad på etanol. Scania och Mercedes. I det senare fallet lär det dessutom bara vara en viss modell. Jag vet inte vilken.
av rid54
Propylen är en glykol med tre kolatomer i molekylen, etylenglykol har två. "Glykol" är lite ungefärligt ett ord som används för "flervärda alkoholer", sådana med mer än en OH-grupp.
Det som skiljer "vanlig" glykol från OAT glykol är rostskyddet. OAT använder organiska syror, ditt kylsystem behöver vara anpassat för det. Volvo vet ju inte vad du hällt i ditt kylsystem när du var på service. Om det tar emot så mycket att byta ut kylvätskan så gör det inte då. Förträng att du någonsin hällt i det och hoppas på det bästa.
av ed
Ja kylarvätskan jag slog i för att toppa upp med är just etylenglykol så...då borde väl vara ok? Och nej, står inget om vad man ska använda i instruktionsboken, bara att det är superduperviktigt såklart att det är Volvo Original och inget annat..

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]