- ons 26 nov 2014, 19:39
#922089
Såhär ligger landet, köpte min 2001a 2.0t i somras. Service var hyfsad nygjord och bilen kändes överlag bra och ärlig. Fullt upp med flytt och annat så bilen har fått stå tillbaka lite. Har ignorerat att kolla bilens vätskor
utan bara "kört på".
På sistone har motortemperaturen inte kommit upp i arbetstemp, ligger nästan i botten, trots motorvärmare och en timmes körning på E4:an. AC haft problem att producera värme också.
Kollade kylarvätskan igår och den var helt TOM (!) Åtminstone var expansionskärlet tomt, fyllde på 50% röd glykol och 50% vatten. Enligt instruktionsboken rymmer systemet nästan 6 liter, varav jag köper dunk
koncentrerad vätska på 4 liter. Får väl i kanske knappt halvliter i expansionskärlet innan nivån är uppe på max. Kollade nivån efter en timme och kvar på max. Ingen dropp under bilen, iaf inte direkt under expansionskärlets placering.
Imorse, drygt ett dygn efter påfyllning var expansionskärlet fullt igen och fyllde på med en halvliter igen..
Imorgon tänkte jag byta tempgivare samt termostat.
Men detta med kylarvätskan.. hur felsöker jag systemet? Från expansionskärlet, går det endast en slang till kylaren i fronten? Om det är läckage, är det i expansionskärlet, på slangen till kylaren eller i själva kylaren?
Bästa sättet för att hitta läckan, tips och tricks? Köpte kylarcement på biltema idag, står ingen instruktion på flaskan. Hur gör man "rätt" för att använda denna? Fylls på i toppen på kylaren? Varmköra efteråt?
Om det är läckage, borde jag inte kunna se det direkt att det droppar under bilen? Eller är det extremt trögflytande i systemet? Jag tycker ju att om systemet varit helt tomt så hade jag kunnat fylla på nästan 6 liter?
Eller måste man vänta i dygn för vätskan i expansionskärlet att rinna undan? Kanske är stopp från ex-kärlet ner i slangen kommer jag på nu..så det rinner undan jäkligt långsamt?
Alla funderingar tas tacksamt emot! :)
utan bara "kört på".
På sistone har motortemperaturen inte kommit upp i arbetstemp, ligger nästan i botten, trots motorvärmare och en timmes körning på E4:an. AC haft problem att producera värme också.
Kollade kylarvätskan igår och den var helt TOM (!) Åtminstone var expansionskärlet tomt, fyllde på 50% röd glykol och 50% vatten. Enligt instruktionsboken rymmer systemet nästan 6 liter, varav jag köper dunk
koncentrerad vätska på 4 liter. Får väl i kanske knappt halvliter i expansionskärlet innan nivån är uppe på max. Kollade nivån efter en timme och kvar på max. Ingen dropp under bilen, iaf inte direkt under expansionskärlets placering.
Imorse, drygt ett dygn efter påfyllning var expansionskärlet fullt igen och fyllde på med en halvliter igen..
Imorgon tänkte jag byta tempgivare samt termostat.
Men detta med kylarvätskan.. hur felsöker jag systemet? Från expansionskärlet, går det endast en slang till kylaren i fronten? Om det är läckage, är det i expansionskärlet, på slangen till kylaren eller i själva kylaren?
Bästa sättet för att hitta läckan, tips och tricks? Köpte kylarcement på biltema idag, står ingen instruktion på flaskan. Hur gör man "rätt" för att använda denna? Fylls på i toppen på kylaren? Varmköra efteråt?
Om det är läckage, borde jag inte kunna se det direkt att det droppar under bilen? Eller är det extremt trögflytande i systemet? Jag tycker ju att om systemet varit helt tomt så hade jag kunnat fylla på nästan 6 liter?
Eller måste man vänta i dygn för vätskan i expansionskärlet att rinna undan? Kanske är stopp från ex-kärlet ner i slangen kommer jag på nu..så det rinner undan jäkligt långsamt?
Alla funderingar tas tacksamt emot! :)