Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ed
Såhär ligger landet, köpte min 2001a 2.0t i somras. Service var hyfsad nygjord och bilen kändes överlag bra och ärlig. Fullt upp med flytt och annat så bilen har fått stå tillbaka lite. Har ignorerat att kolla bilens vätskor
utan bara "kört på".

På sistone har motortemperaturen inte kommit upp i arbetstemp, ligger nästan i botten, trots motorvärmare och en timmes körning på E4:an. AC haft problem att producera värme också.
Kollade kylarvätskan igår och den var helt TOM (!) Åtminstone var expansionskärlet tomt, fyllde på 50% röd glykol och 50% vatten. Enligt instruktionsboken rymmer systemet nästan 6 liter, varav jag köper dunk
koncentrerad vätska på 4 liter. Får väl i kanske knappt halvliter i expansionskärlet innan nivån är uppe på max. Kollade nivån efter en timme och kvar på max. Ingen dropp under bilen, iaf inte direkt under expansionskärlets placering.

Imorse, drygt ett dygn efter påfyllning var expansionskärlet fullt igen och fyllde på med en halvliter igen..

Imorgon tänkte jag byta tempgivare samt termostat.

Men detta med kylarvätskan.. hur felsöker jag systemet? Från expansionskärlet, går det endast en slang till kylaren i fronten? Om det är läckage, är det i expansionskärlet, på slangen till kylaren eller i själva kylaren?

Bästa sättet för att hitta läckan, tips och tricks? Köpte kylarcement på biltema idag, står ingen instruktion på flaskan. Hur gör man "rätt" för att använda denna? Fylls på i toppen på kylaren? Varmköra efteråt?

Om det är läckage, borde jag inte kunna se det direkt att det droppar under bilen? Eller är det extremt trögflytande i systemet? Jag tycker ju att om systemet varit helt tomt så hade jag kunnat fylla på nästan 6 liter?

Eller måste man vänta i dygn för vätskan i expansionskärlet att rinna undan? Kanske är stopp från ex-kärlet ner i slangen kommer jag på nu..så det rinner undan jäkligt långsamt?

Alla funderingar tas tacksamt emot! :)
av rid54
Hade systemet varit tomt hade du inte haft motorn kvar...
Systemet som sådant inehåller motorn, kylaren och värmepaketet, med slangar etc mellan för att vattnet ska cirkulera. Termostaten i systemet gör att vattnet först cirkulerar bara i motorn, när den blir varm börjar cirkulation genom kylaren för att hålla vätskan på c:a 90° oavsett last och yttertemp.

Vätskeförlust kan uppstå var som helst: läckande kylarpaket, läckande värmepaket, läckande slangar/skarvar, läckage internt i motorn (illa!) eller topplockspackningen (illa!).

Expansionskärlet är till för att kunna hantera det faktum att vätskan utvidgas när den blir varm och då trycks den upp i kärlet (till max-nivån). När motorn kallnar ska det inte bli tomrum i kylsystemet, utan vätskan från expansionkärlet rinner tillbaka och då sjunker nivån i kärlet, som lägst till min-nivån.

Kolla att motoroljan ser fin ut, inget majonnäsliknande klägg i väsentlig mängd. Kolla golvmattorna i framsätet (under plast/gummimatta). Kolla slangar som syns. Verifiera att kylarens lock (som man inte öppnar annat än om man ska fylla systemet) är tätt och att slangen mellan kylare och exp-kärl är tät.
av rid54
Och häll inte i några mirakelmedel innan du verkligen kollat in vad som är problemet. Oftast är det bara nödfix hursomhelst och det enda som hjälper är att fixa läckan på riktigt.
av ed
Tack för era svar! Går ut imorgon och kontrollerar systemet så gott jag kan enligt det du skriver. Bör jag kunna se tydlig var det läcker? Droppar det alltid ner under bilen?

Kylarcementen lägger jag på is till vidare.. :)

Vad ej EXAKT vilken typ av glykol förra ägaren hade i bilen men jag har fått lära mig att man kan ha rosa eller grön i V40 (stämmer?) Och då köra man på den färgen.

Min kärra har rosa..tjejens V40 som är en exakt likadan avseende motor och årsmodell har grön kylarvätska.. Vad är skillnaden egentligen?

Återkommer imorgon efter lite mekande!

edit: googlar runt lite och det verkar som att jag bör ha grön glykol? Stämmer? Har ju röd-rosa jag..sabbar jag nåt nu med denna i systemet?
av rid54
Färgen på kylarglykolen säger inte så mycket. Den avgörande skillnaden är om det är propylenglykol (mindre giftigt, mindre vanligt) eller etylenglykol (giftigt, vanligt). De kan blandas och sabbar inte motorn, men det är svårt att fryspunktsmäta och det finns ingen anledning att ha det så; har man oavsiktligt blandat bör man byta kylvätskan och bestämma sig för en sort. Även korrosionsskyddsämnena i olika glykolsorter kan vara kinkigt att blanda, så ser vätskan allmänt sunkig ut är det dags att byta och hålla reda på vad man hällt i, så man kan fylla på med rätt. Kolla i instruktionsboken.... Det behöver inte stå "Volvo" på flaskan, men det bör finnas info om man rekommenderar nån särskild sort.

Vatten har ju en tendens att droppa och lär hamna på marken/golvet till slut, OM det inte läcker in i kupén (från exvis värmesystemet).
Etylenglykol och propylenglykol går att blanda men som tidigare nämnt så går det inte bestämma fryspunkt. Däremot så skall man INTE hälla i OAT glykol som är baserad på etylenglykol. Den brukar vara röd i färgen...tyvärr. brukar även kallas longlife eller glykol till VAG. Den är enbart till för aluminium motorer och kylare i alu. Annars kommer den käka upp kylare m.m.
av ed
Okey, kylarvätskan jag använt nu heter "Carix Longlife Kylarvätska R-Glykol". Baserad på etylenglykol. Problem eller?

För övrigt så plockade jag ur gamla termostaten idag och se på fan om den inte var trasig! Fjädern gått av..bytte ut den och fyllde på lite mer glykol. Temperaturnålen steg med lite varmkörning och efter 10 min så låg den på fjärde "strecket" nerifrån räknat på mätaren.

Någon som vet om detta är normen? Mätare har ju 9 streck + 2 röda streck högst upp. Nu låg alltså min nål på 4e strecket nerifrån efter 10 min tomgångs-varmkörning. Känns godkänt eller?
Borde stiga upp till streck nr 5 vid långkörning? AC blåste på bra med varmluft i kupén också så det känns ganska bra :)
Ja det är den kylvätskan du absolut inte skall ha. Töm ut och köp vanlig blå på biltema eller mekonomen. Etylenglykol som är blå på typ jula, mekonomen, öb, biltema är mycket bättre än propylenglykol. Bättre värmeöverföring och effektivare korrosionmotverkan. Dock är den ju extremt giftig, fast hoppas du inte tänkt dricka den :)
av ed
Amen suck..hmm..vad kan jag ha hällt i då, kanske 7-9 dl utspädd kylarvätska, tog typ 60 glykol och 40% vatten när jag blandade. Är det verkligen en sån jävla katastrof då?

Hur gör jag annars? Var sitter avtappningsventilen? Är det enda avtappningsstället man isf behöver öppna upp och lägga balja under? Sen fyller man på via expansionskärlet eller?

Faaaan..

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]