Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Qarroz
Hellu!

Upptäckte att vi hade 4 fina dubbdäck i garaget, men är dom för "stora"?
195/65 r15
Har 195/55 r15 på mina sommardäck och mina gamla dubb 185/55 r15.
Användarvisningsbild
av Perra83
Rent spontat så är dom inte oproportionerligt stora. Vissa modeller är lite känsliga men ja tror ändå att det ska går bra. Det är skärmkanter och innerskärmarna som kan va i farozonen.
Användarvisningsbild
av V40sport
Först av allt så har detta avhandlats i andra trådar. T ex: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=46&t=4208
Sen känns det som att 185/55 blir i minsta laget. Ju mindre omkrets - desto högre motorvarv = Bensinförbrukning...
Myndigheterna har beslutat att Rullomkretsen inte får under, eller överstiga 5%.

Bild
Bild
Bild
185/55 år på håret, men i mitt tycke för liten omkrets. Komforten blir inte heller optimal med lågprofil på vintern.
Jag har 185/65-15 på original plåtfälg och det tar i innerskärmen en aning vid fulla styrutslag.
Visserligen är bilen sänkt så den är inte helt representativ. Originalhöjd på fjädringen ska däremot inte ge några problem

http://www.guson.se/hjulomkrets.php
av Qarroz
Perra83 skrev:Rent spontat så är dom inte oproportionerligt stora. Vissa modeller är lite känsliga men ja tror ändå att det ska går bra. Det är skärmkanter och innerskärmarna som kan va i farozonen.
Jag slänger på ett däck å kollar. Däcken sitter på ett par fälgar som passar också, så hade varit väldigt skönt för min plånbok om de passa. De har suttit på en passat -04.
Användarvisningsbild
av vetten
Dom funkar jag kör själv på 195/65 15 på V40-in vinter och 195/55 15 på sommarn klart bättre med den dimension som det är på vintersulorna, tycker faktiskt att bilen ser bättre ut nu när den blev lite högre.
Användarvisningsbild
av V40sport
Qarroz skrev:Jag slänger på ett däck å kollar. Däcken sitter på ett par fälgar som passar också, så hade varit väldigt skönt för min plånbok om de passa. De har suttit på en passat -04.
Volvo S/V40 har bultcirkel: 4/114,3
Inpressningsdjup: 44
Navhål: 67,1

VW Passat 2004 har 5/112 så det funkar inte alls.
Användarvisningsbild
av vetten
V40sport skrev:
Qarroz skrev:Jag slänger på ett däck å kollar. Däcken sitter på ett par fälgar som passar också, så hade varit väldigt skönt för min plånbok om de passa. De har suttit på en passat -04.
Volvo S/V40 har bultcirkel: 4/114,3
Inpressningsdjup: 44
Navhål: 67,1

VW Passat 2004 har 5/112 så det funkar inte alls.
Och var står det att hans hjul är till en Passat han skriver ju att han har dom på passande fälgar inte Passatfälgar ?:-/
Användarvisningsbild
av V40sport
vetten skrev::-/
Såja, tagga ner nu herr tävlingspostare.
:wink:
Ts skrev ju att de suttit på en Passat. Man kan ju därmed få för sig att däcken, inklusive fälgar varit monterade på en Passat.
Däck av rätt dimension kan ju användas, oavsett var de tidigare suttit. Passatspåret blev kanske lite förvirrande för oss renläriga.
Jag ber om ursäkt för utsvävningen.
:)

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]