Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, har en volvo v40 2,0T -00. Så såhär ligger det till:

Lampan för låg bromsvätska lysde. Jag fyller på lite till och lampan slocknar, dagen därpå lyser lampan igen dvs bromsvätskan har sjunkit och jag får veta från en vän att det kan vara läckage i huvudcylindern.

Någon dag senare provkör jag bilen (lampan som indikerar låg bromsvätska lyser fortfarande) en sväng runt parkeringen och lyckas få motorstop, sen när jag ska starta bilen så går det inte att göra det med växeln i. Dessutom har kopplingspedalen blivit helt slak dvs den ger inget motstånd när man trycker ner på pedalen men den åker upp igen när man släpper på pedalen.

Hursomhelst så lägger jag växeln i neutral och då startar bilen men det går inte att få i växlarna ?!men det går att få i växlarna nör bilen är avstängd. Bromsvätskan ser väldigt smutsig ut men jag häller i upp till max och pumpar på kopplingspedalen då känns det bättre.

Vad kan detta nu bero på? Är det läckaget som orsakar allt? Och vad tycker ni om planen nedan:

1. Hitta läckage, byt t ex ut huvudcylinder ifall det skulle vara fallet.
2. Byt ev belägg, skivor, ok
3. Byt ut bromsvätskan genom att suga ut befintlig vätska i behållaren och hälla på nytt till max. Därefter öppnar jag "ventilen" på ett däck i taget och pumpar på bromspedalen tills ny vätska rinner igenom. Stäng ventil . Fyll på bromsvätska, uppreppa på alla fyra däck

4. Lufta systemet dvs vid alla fyra däck samma som i punkt 3 men jag gör detta tills ings luftbubblor finns i systemet

FRÅGA HÄR: behövs huvudcylinden vid evtuell byte också luftas eller luftas den när man luftar vid däcken?

Tänkte även om man gör steg 3 luftar man då inte samtidigt enligt steg 4?

tacksam för alla svar , då detta är en knepig situation!
Alla dessa symtom kan förklaras av en läckade slavcylinder till kopplingen.
Vet inte hur det är på 2.0T men på min 1.8 sitter denna "lättåtkommlig" (allt är relativet) ovantill i skarven mellan motor och växellåda.
Följ det rör som går från kopplingens huvudcylinder (i närhelten ac vätskebehållaren) till i närheten av där kopplingen sitter, dvs mellan växelåda och motor.
Okey, men efter stt jag har fixat läckaget, är det bara att fortsätts enligt punkt 3 och 4? Tänkte jag behöver byta bromsvätska också, den ser inte så fin ut nämligen.

I så fall måste jag lufta slavcylindern eller räcker det med att lufta vid alla fyra däck?
Eller räcker det med stt bara pumpa by bromsvätska genom systemet enligt punkt 3?
Du verkar att ha ett läckage någonstans.
Bromsvätskan används både till kopplingen och bromsarna, så läckaget är i broms eller kopplingskretsen. Av det du skrivit gissar jag på koppling.

Fixa läckaget först, byt därefter vätskan. För att byta/lyfta vätskan till kopplingen/bromsarna behöver du en medhjälpare eller en s.k. luftman som passar på påfyllningsbehållaren.

Detta funkar normalt inte:
"därefter öppnar jag "ventilen" på ett däck i taget och pumpar på bromspedalen tills ny vätska rinner igenom. Stäng ventil ."

P.s. Luftningen skall ske iordning HB, VB, HF, VF. Ventilen benämns luftningsnippel.
Skaffa en Haynes-manual så är det beskrivet där. Biltemas DOT4 vätska duger alldeles utmärkt. Köp en liter för 40 - 50 kr.
När man byter bromsvätska, då ska man ju göra samma sak som när man luftar bara att skillnaden är att i den ena slutar när man ser ny fräsch vätska strömmar i systemet medan i den andra slutar man när man inte ser några luftbubblor kvar.

Då tänker jag luftar man inte samtidigt när man ser till att ny fräsch bromsvätska finns i systemet?
Om du byter huvudbromscylinder då fyller du upp den max,pumpar så vätskan åker ut till oken håller
pedalen nere o släpp ej först någon öppnar luftnippeln på oket ,då vätskan kommer med luft bubblor fortsätt
till det ej kommer mer luft etc...Och gå från hö bak vä bak sen fram samma....

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]

Volvo 740 startar inte

Sonen har en EPA 740 årsmodell 90. Batteriet[…]

ABS lampa lyser 740

Svårt att säga med bara en bild, men de[…]