- sön 02 nov 2014, 23:24
#914056
Hej, har en volvo v40 2,0T -00. Så såhär ligger det till:
Lampan för låg bromsvätska lysde. Jag fyller på lite till och lampan slocknar, dagen därpå lyser lampan igen dvs bromsvätskan har sjunkit och jag får veta från en vän att det kan vara läckage i huvudcylindern.
Någon dag senare provkör jag bilen (lampan som indikerar låg bromsvätska lyser fortfarande) en sväng runt parkeringen och lyckas få motorstop, sen när jag ska starta bilen så går det inte att göra det med växeln i. Dessutom har kopplingspedalen blivit helt slak dvs den ger inget motstånd när man trycker ner på pedalen men den åker upp igen när man släpper på pedalen.
Hursomhelst så lägger jag växeln i neutral och då startar bilen men det går inte att få i växlarna ?!men det går att få i växlarna nör bilen är avstängd. Bromsvätskan ser väldigt smutsig ut men jag häller i upp till max och pumpar på kopplingspedalen då känns det bättre.
Vad kan detta nu bero på? Är det läckaget som orsakar allt? Och vad tycker ni om planen nedan:
1. Hitta läckage, byt t ex ut huvudcylinder ifall det skulle vara fallet.
2. Byt ev belägg, skivor, ok
3. Byt ut bromsvätskan genom att suga ut befintlig vätska i behållaren och hälla på nytt till max. Därefter öppnar jag "ventilen" på ett däck i taget och pumpar på bromspedalen tills ny vätska rinner igenom. Stäng ventil . Fyll på bromsvätska, uppreppa på alla fyra däck
4. Lufta systemet dvs vid alla fyra däck samma som i punkt 3 men jag gör detta tills ings luftbubblor finns i systemet
FRÅGA HÄR: behövs huvudcylinden vid evtuell byte också luftas eller luftas den när man luftar vid däcken?
Tänkte även om man gör steg 3 luftar man då inte samtidigt enligt steg 4?
tacksam för alla svar , då detta är en knepig situation!
Lampan för låg bromsvätska lysde. Jag fyller på lite till och lampan slocknar, dagen därpå lyser lampan igen dvs bromsvätskan har sjunkit och jag får veta från en vän att det kan vara läckage i huvudcylindern.
Någon dag senare provkör jag bilen (lampan som indikerar låg bromsvätska lyser fortfarande) en sväng runt parkeringen och lyckas få motorstop, sen när jag ska starta bilen så går det inte att göra det med växeln i. Dessutom har kopplingspedalen blivit helt slak dvs den ger inget motstånd när man trycker ner på pedalen men den åker upp igen när man släpper på pedalen.
Hursomhelst så lägger jag växeln i neutral och då startar bilen men det går inte att få i växlarna ?!men det går att få i växlarna nör bilen är avstängd. Bromsvätskan ser väldigt smutsig ut men jag häller i upp till max och pumpar på kopplingspedalen då känns det bättre.
Vad kan detta nu bero på? Är det läckaget som orsakar allt? Och vad tycker ni om planen nedan:
1. Hitta läckage, byt t ex ut huvudcylinder ifall det skulle vara fallet.
2. Byt ev belägg, skivor, ok
3. Byt ut bromsvätskan genom att suga ut befintlig vätska i behållaren och hälla på nytt till max. Därefter öppnar jag "ventilen" på ett däck i taget och pumpar på bromspedalen tills ny vätska rinner igenom. Stäng ventil . Fyll på bromsvätska, uppreppa på alla fyra däck
4. Lufta systemet dvs vid alla fyra däck samma som i punkt 3 men jag gör detta tills ings luftbubblor finns i systemet
FRÅGA HÄR: behövs huvudcylinden vid evtuell byte också luftas eller luftas den när man luftar vid däcken?
Tänkte även om man gör steg 3 luftar man då inte samtidigt enligt steg 4?
tacksam för alla svar , då detta är en knepig situation!